Search Results Heading

MBRLSearchResults

mbrl.module.common.modules.added.book.to.shelf
Title added to your shelf!
View what I already have on My Shelf.
Oops! Something went wrong.
Oops! Something went wrong.
While trying to add the title to your shelf something went wrong :( Kindly try again later!
Are you sure you want to remove the book from the shelf?
Oops! Something went wrong.
Oops! Something went wrong.
While trying to remove the title from your shelf something went wrong :( Kindly try again later!
    Done
    Filters
    Reset
  • Discipline
      Discipline
      Clear All
      Discipline
  • Is Peer Reviewed
      Is Peer Reviewed
      Clear All
      Is Peer Reviewed
  • Series Title
      Series Title
      Clear All
      Series Title
  • Reading Level
      Reading Level
      Clear All
      Reading Level
  • Year
      Year
      Clear All
      From:
      -
      To:
  • More Filters
      More Filters
      Clear All
      More Filters
      Content Type
    • Item Type
    • Is Full-Text Available
    • Subject
    • Country Of Publication
    • Publisher
    • Source
    • Target Audience
    • Donor
    • Language
    • Place of Publication
    • Contributors
    • Location
200 result(s) for "الحداثة (علم اجتماع)"
Sort by:
الحداثوية
عادة ما ينظر إلى الحداثوية \"حركة الحداثة\" على أنها موجة صادمة من الابتكارات التي أصابت الفن، والعمارة، والموسيقى، والسينما، والأدب-أعمال بيكاسو وجويس وشوينبيرج، وحركات على غرار المستقبلية والدادائية، وأعمال \"لو كوربوزييه\" في العمارة، وقصيدة تي إس إليوت الأرض البيان، والمسرح الطليعي لبريخت أو صموئيل بيكيت، ولكن، ما الذي يحدد الحداثوية حقا ؟ لماذا بدأت، وكم من الزمن استمرت ؟ هل انتهت الحداثوية الآن ؟، إن هذا الدليل المصور الرائع لكريس رودريغز وكريس غارات هو استكشاف عبقري لأروع الأعمال الفنية في القرن المنصرم وما حقيقة ما كانت تدور حوله، ناهيكم عن استكشاف ما كان يدور من نقاشات حولها، رسمت ملامح ما نسميه الآن بالحداثوية.
الحداثة تحديدات وتبديدات
The question of modernity in the thinking life of Habermas is fundamental, it is so Important that it is considered the spirit of his project. Hubermas propose an ambitious project to reconstruct the modernity and defend the heritage of Enlightenment, The aim of This article, is to elucidate this subject. But the program of Enlightenment has not well succeeded according the Frankfort school like (Horkheimer and Theodore Adorno). Because the (aufklarung) Enlightenment ended to found the empire of instrumental rationality The philosopher of the neitzschien tradition such \"Heidegger Derida Foucault Bataille\" have the same point of view, and they shared the idea (the end of modernity), so they suggest a new project \"post modernism\" But Hubermas don't agree the deconstruction of the enlightenment heritage, at his point of view the modernity project had not be achieved Then he looks at the rehabilitation of Western reason and reconsidered its emancipatory potentiality based on the theory of consensus through free discussion The theory of communicational reason it is a therapeutic reconstruction of modernity, he inspired the theory of speech acts presented by \"Searle, strawson, Austin\" like an universal pragmatic, Habermas formulate a conception of communicative reason when he research the agreement between subjects that can act and talk
سوسيولوجيا ما بعد الحداثة : النهايات المفتوحة
يتحدث الكتاب عن سوسيولوجيا ما بعد الحداثة حيث أن العديد من العوامل ساهمت في وجود تنوعا من الرؤى والنتف النظرية لحركة ما بعد الحداثة فإن الكتاب الراهن يأتي لكي يرصد مكوناتها والمقولات التي تحويها وطبيعة الجدل الذي دار رحاه بينهما بهدف التفتيش عن أركيولوجيا خطاب ما بعد الحداثة والقضايا التي انطوت عليه ناهيك عن تبيان طبيعة التيارات السوسيولوجية المرتبطة بها.
علم اجتماع ما بعد الحداثة : رؤى نظرية ومقاربات منهجية
يتناول الكتاب عبر فصوله قضية النظرية والمنهج في سوسيولوجيا ما بعد الحداثة كقضية أساسية ارتبط بها عدد من القضايا الفرعية كطبيعة علم الاجتماع نظريا ومنهجيا قبل فكر ما بعد الحداثة أي أثناء الحداثة وكذلك رد الفعل الفكري إزاء فكر ما بعد الحداثة سواء على المستوى الغربي من خلال مناقشة التيار النقدي المضاد لما بعد الحداثة أو على المستوى المحلي من خلال تحليل خطاب النصوص المصرية عن ما بعد الحداثة في العلم الاجتماعي.
سؤال الحداثة في فكر طه عبدالرحمن
In the intellectual project Taha Abdul Rahman, standing on the owner's ability to draft and construction in systematic correlation flour, textured and consistency of the various dilemmas that have been the subject of attention. We are aware of the very clear when we find the consistency of this systematic and consistent organic timekeeper for the various jobs. The publication of \"a matter of morality \"in a contribution to the moral critics of modernity. Published in 2000, followed by another publication \"the spirit of modernity\" \"the entrance of the establishment of the Islamic modernity \"published in 2006. Tangible proof of what we say. Professor Abdel-Rahman addresses these two issues as a treatment of modern works, reflect the distinctive intellectual experience. When the agreement with the mobile concept \"modern \"another speech and contrary to give a sense roll in Western philosophy. The work, which revolves around the dilemma of our work, is: How Professor Taha Abdel Rahman creation of the concept of modernity to the difference between \"the spirit\" and \"the reality\". Is it native or replays creativity imitation outsider creativity?
طريق الحداثة وأشواك العولمة في أعطاب التغير الحداثي
ما هي الرسائل السرية للعولمة ؟ كيف تساهم العولمة في تنمية التخلف والزيادة في وحشية الذئاب البشرية ؟ ما هي اللعبة الجديدة للرأسمالية ؟ وكيف تتحول نحو مزيد من الكانبالية ؟ وكيف يمكن الهروب منها ؟ كيف أصبحت كرة القدم أفيون الشعوب ؟ وما هي شفرة سطوة البارصا ؟ ما هي السياسات الخفية للإشهار؟ ما هو هذا الموت الجاثم على صدر \"المدينة\" ؟ كيف يتفكك المغرب في زمن \"التغييرات الدستورية\" ؟ كيف تتحكم \"أصوليات حداثية\" في ذهنية النخبة؟ ما هي مخاضات الانتقال نحو الديمقراطية والحداثة السياسية والاجتماعية في المغرب؟ كيف يستشري الفساد واللامساواة والهيمنة؟ كيف تمنع المرأة من ولوج الحداثة؟ ما هي الأسباب الجذرية لرفض المغاربة للتغيير الجذري؟ كيف يبرز الفصام الثقافي في التلفزيونات العربية؟ كيف يدبر ستوديو دوزيم ولالا لعروسة البشر الفائض عن الحاجة؟ وما هي الوظائف السرية لأخطر المجرمين؟ كيف يعيد الإشراف التربوي إنتاج السلطوية؟ ما هي رهانات الأستاذ المغربي؟ ما هي خطة الدولة لإنهاء المدرسة العمومية؟ كيف تعيد المدرسة إنتاج الأبارتهايد الاجتماعي؟ نحن لا نزعم تقديم إجابات شاملة ونهائية على هذه الأسئلة الملتبسة والمفتوحة، إن هدفنا بالأحرى هو أن نقتسم مع القارئ قلقا شديدا نحو أوضاع وتحولات دولية، عربية ومغربية نعتبرها غير مسبوقة بل ومخيفة.
الحداثة العربية ومعضلة الكمية
We often use \"the facilitating mentality\" to point out a thoughtful direction to spread generally in the modern Arabic thinking, the Algerian thinking embodying the chosen academic lead to be precise. This direction made the thinking mission lies singling out the concepts of the historical lesson out of Arabic anciently. Classic Islamic, and move it simply to the now through showing it involuntarily in the path of « different all the difference » which gave birth to a transformed thinking, and in best cases, near-thinking, considering that the right thinking is admitting that thinking never took place, it is wipping the table to the last in order to establish. The issue that brings concern to moment of Arabic modernity is as follows: Did the Islamic-Arabic modernity respond to the elements of the modern stand?
الإبداعية المعاصرة ومصاعب المرور من الحداثة إلى المعاصرة : أبحاث ندوة علمية دولية، نظمت ضمن فعاليات \صفاقس عاصمة الثقافة العربية 2016، بالتعاون مع الجمعية التونسية للجمالية والإنشاءات ومع اتحاد الفنانين التشكيلين التونسيين، والتي عقدت بمدينة صفاقس -27،28 و29 ديسمبر 2016
من هذا المنطلق، فإننا نجد أنفسنا مدفوعين للتساؤل عن علة تحول الممارسات الفنية المعاصرة نحو الالتزام بقضايا المجتمعات المحلية بعد أن واظبت على مدى خمس وعشرين قرنا على الاهتمام بتطور علوم البصريات وذلك من أجل تقوية حضور الدولة ضمن مجال اليومي. وفعلا، في الوقت الذي تميزت فيه تاريخيا المقاربة الحداثية بالثقة المطلقة في صلاحية المعايير القانونية- الصورية وفي قدرتها على تشكيل معطيات الواقع الإنساني، تميزت المقاربات الفنية المعاصرة بالاشتباه في صلاحيات الفاعلية الرمزية وانتصرت للفردية المتحررة من قيود المعنى ومن سلطة المواضعات الاجتماعية. ومعلوم، أن الفكر الحداثي انبنى تاريخيا على تصدير الاعتبارات الذهنية على الاعتبارات ذات الصلة بحقائق الطبيعة والحياة أو بالمسائل ذات الصلة بالمحددات الأنثروبولوجية للإنسان.
الفكر العربي المعاصر وتحديات الحداثة
The concept of modernization generally refers to the progress of western societies since the enlightenment till nowadays. It involves all the different social, economic, political, and literary aspects of life. Due to the continuous progress of sciences and techniques together with the technological revolution, the social life has been affected by the continuous change which led to the decay of the culture and traditional standards and values. So in the light of this social diverse progress, the general context of modernization has been perused, being social practice and a genre of life based on change and creativity for this, we find that the most important phases in history. Full creativity, are those modernizing changing ones, those moments in which a wrong logic is uncovered, and a new one is born. As such, we find in critical and analytical philosophy of kant and in Hagel's dealistic entity, and in Marx's dialectic materialism, and in the Husserl's phenomenology, and in the structuralism of Foucault... those were the most prominent modernization monuments in philosophy. This what has been proven by Peter brooker when he said: «.. .Both modernization are considered as the phenomena that characterizes the anglo- american and European culture in the 20 th century...»