Catalogue Search | MBRL
Search Results Heading
Explore the vast range of titles available.
MBRLSearchResults
-
Is Peer ReviewedIs Peer Reviewed
-
Item TypeItem Type
-
SubjectSubject
-
SourceSource
-
YearFrom:-To:
-
More FiltersMore FiltersLanguage
Done
Filters
Reset
9
result(s) for
"شو، جورج برنارد، ت. 1950 م"
Sort by:
Idealism and Realism in George Bernard Shaw's Arms and the Man
2022
Generally, George Bernard Shaw defines literature as the mirror of the society. He presents his looking-glass by portraying the good and bad ideas of his society. He is the playwright who attached the romanticism through the naturalism movement that started at the middle of the 19th century to replace romanticism. This research aims to reveal the private follies of the characters in George Bernard Shaw's Arms and the Man, in terms of their idealism and realism in war and love. This play is a satire on the foolishness of glorifying war, as well as on idealistic notions of love. Through it, Shaw tries to reflect the reality of his period of time and society. He harshly criticizes the notion of war because of its terrible consequences such as bloodshed, destruction and poverty. About love, he emphasizes that it is important to follow ones heart in marriage not social status or appearances. The methodology of the study is analytical. In conclusion, the results show that Shaw's aims to reform society's conventional behavior to rescue it from fake changing of characters idealism notions of war and love at the end of the play achieved idealism to become more realism, especially that relate to marriage.
Journal Article
Accounts in G. B. Shaw's the Shewing-Up of Blanco Posnet
by
Sharhan, Alaa Hussein
,
Abdul Majeed, Zuhel Khalid
in
الأدب المسرحي
,
الشخصيات المسرحية
,
النصوص الدرامية
2024
As a linguistic tool, accounts are essential to be applied to literary texts to add further scope to the theory applicability. In dramatic texts, such theory can be proven a useful structural frame within which the characters' verbal practices would be approached as a way to come to terms with their unexpected activities. Thus, the current research aims at scrutinizing G.B. Shaw's \"The Shewing Up of Blanco Posnet\" according to the account theory produced by Scott and Lyman in an attempt to arrive at a recognition and understanding of the characters' various justifications and excuses when such figures, especially Blanco Posnet, are accused of having practised and committed something undesirable. Some other characters have also accepted the responsibility of doing bad things especially when they justified their commitment to such wrong deeds through reciting sad tales and other justified accounts. Excuses, though lesser in frequency than justifications, appeared to mitigate the characters' responsibility, especially Posnet, who practised such technique more than any of the other characters.
Journal Article
السخرية في مسرح برنارد شو
2023
كشفت الورقة عن السخرية في مسرح برنارد شو. أوضحت الورقة أن أبسط تعريف للأدب الساخر هو النقد الذي يثير الضحك والاستهزاء، وهذا معناه أن غرض السخرية هو أولاً النقد، وثانياً الإضحاك، والإضحاك هنا ليس عادياً، بل له طعم مر، كما يقولون، وربما كان ضحكاً كالبكاء، (وشر البلية ما يضحك)، وهو ضحك يعبر عن الرفض والغضب والاستهجان لأن ما يحصل ليس صحيحاً. وقدم المقال نبذة مختصرة عن جورج برنارد شو، وناقش السخرية والاستهجان ورفض مبررات الحرب في مسرحية الإنسان والسلاح، وتطرق إلى مسرحية بيوت الأرامل لبرنارد شو التي يسخر فيها من طبقة التجار، ومسرحية الميجور بربارة حيث السخرية من جيش الخلاص وأعضائه شديدي الحماس للدين، ومسرحية المليونيرة التي تضمنت الفكاهة والتشويق والغرابة. واختتمت الورقة بأن برنارد شو طرح في مسرحياته الكوميدية قضايا المجتمع وتناقضاته بروح ساخرة، مرحة، يضحك المشاهدين لكنه ضحك كالبكاء، فالهدف هو الإضحاك وأيضاً النقد اللاذع فهل يوصل الفكرة على طبق من فكاهة، كما يقول الناقد جورج ستيوارت وهو ماهر في استخدام الحوار النابض بالدعابة والنكتة والنقد. كُتب هذا المستخلص من قِبل المنظومة 2023
Journal Article
A Political Apostasy
2022
This study is an attempt to discuss Shavian drama (Mental Theatre) as a method to convey ideas. The Drama of Ideas uses themes to challenge ingrained social norms. It forces the audience to think and reconsider issues. So, it has an inescapable place in contemporary drama. It is not just about rendering laughter, but it is about inspiring thought as well. Discussion is a fundamental feature of the Shavian drama since Gorge Bernard Shaw aspires to change and he tries to reform society. He exposes reality and makes people recognise the actuality of issues that they face. In light of this, Shaw's comedy is known as the Comedy of Purpose as it repurposes the theatre of ideas into a new domain. He is concerned with what makes a good government. Shaw's political views are concentrating on economic aspects. Thus, through The Apple Cart (1930), he hopes to establish a system of a government whereby the people choose their governors and are able to remove them when necessary. He highlights the point that both democracy and hereditary monarchies fall short in that concern. Bernard Shaw does not oppose democracy or monarchy but capitalism, which deactivates the process of social and economic advancement. Consequently, Shaw hints through The Apple Cart, that the government, within a democratic framework is basically a cart that the prime minister employs for personal purposes.
Journal Article
نوافذ على الأدب والثقافة في العالم
2021
تدور الورقة \"على الأدب والثقافة في العالم\" حول محاور أربع، المحور الأول عن علاقات الحب والكراهية في الأوساط الثقافية؛ وقد أكد على أن علاقات الصداقة والمحبة لم تنل في الأوساط الأدبية ما نالتها علاقات الكراهية ولكن ثمة استثناءات؛ فلولا أصدقاء \"سقراط\" الأوفياء، مثلاً، لما وصلت إلينا أفكاره وأطروحاته الفلسفية العظيمة، واشتُهرت علاقات صداقة كعلاقة \"روسو\" و\"ديدرو\"، والعلاقات المتنافرة تجلت في نماذج كعلاقة \"فيرلين\" و\"رامبو\"، وفي الأوساط الثقافية العربية يُذكر أن أدباء تميزوا بصداقتهم الجميلة، مثل صداقة \"الأبنودي وأمل دنقل\"، وعلى الجانب الآخر أكد \"التوحيدي\" أن الصداقة بين أهل الأدب والفكر قد تكون نادرة ؛ لأن التنافس والتحاسد بينهم يفسدانها، كحياة \"المتنبي\"، و\"المعري\"، و\"الجاحظ\" التي خلت من مشاعر الصداقة. المحور الثاني (برنارد شو، ليس مثاليًا كما قد نظن)؛ بَرز \"برنارد\" في لندن كناقد أدبي وموسيقي، وكان سريعًا في اعتناق الأفكار اليسارية في ثمانينيات القرن التاسع عشر، وأخذت أفكاره تتميز بالقسوة والتغيير الفوري العنيف. المحور الثالث تناول جائزتا \"غونكور\" و \"رونودو\" الأدبيتان، الأولى تعتبر أرقى المكافآت الأدبية الفرنسية فاز بها الكاتب \"تيلييه\"، والثانية مُنحت لـ \"لافون\". المحور الرابع استعرض دروب \"إيفان بونين\" الظليلة؛ وهو كتاب يبحث كل نطاقات العشق من المعاناة الرفيعة، والأحلام الرومانتيكية، إلى الأهواء والميول الحسية، حيث يحدوه السعي إلى كشف ألغاز طبيعة الإنسان. كُتب هذا المستخلص من قِبل دار المنظومة 2021
Journal Article