Search Results Heading

MBRLSearchResults

mbrl.module.common.modules.added.book.to.shelf
Title added to your shelf!
View what I already have on My Shelf.
Oops! Something went wrong.
Oops! Something went wrong.
While trying to add the title to your shelf something went wrong :( Kindly try again later!
Are you sure you want to remove the book from the shelf?
Oops! Something went wrong.
Oops! Something went wrong.
While trying to remove the title from your shelf something went wrong :( Kindly try again later!
    Done
    Filters
    Reset
  • Discipline
      Discipline
      Clear All
      Discipline
  • Is Peer Reviewed
      Is Peer Reviewed
      Clear All
      Is Peer Reviewed
  • Series Title
      Series Title
      Clear All
      Series Title
  • Reading Level
      Reading Level
      Clear All
      Reading Level
  • Year
      Year
      Clear All
      From:
      -
      To:
  • More Filters
      More Filters
      Clear All
      More Filters
      Content Type
    • Item Type
    • Is Full-Text Available
    • Subject
    • Country Of Publication
    • Publisher
    • Source
    • Target Audience
    • Donor
    • Language
    • Place of Publication
    • Contributors
    • Location
10,013 result(s) for "الأمية"
Sort by:
على طريق محو الأمية في القطر العربي السوري
سميح عيسى في كتابه \"على طريق محو الأمية في القطر العربي السوري\" يذكرنا بمشكلة الأمية ومحاولات معالجتها، فيقول سلكنا دروب محو الأمية بطريقها الوعر الشائك الذي يضيء فجأة شعاع الأمل فيشتد العود وتشحذ العزائم. وتتجدد المحاولات للقضاء على الأمية .. ويخبو الشعاع فنعود القهقرى لنراوح في نفس المكان الذي انطلقنا منه. ولعل أجل الفوائد التي خرجنا بها من هذه التجارب، ذلك الطريق الواضح الذي حددته لنا والذي يؤكد بما لا يدع مجالا للشك بعد الآن. أن إنهاء عار الأمية يتطلب ثورة بحد ذاتها .. بمعنى أن تتبنى القيادة السياسية العليا في القطر قرارا تتبعه بتشريع يلزم جميع فئات المواطنين إنهاء الأمية في بلدهم ... إلخ وذلك ليس بالاكتشاف الخطير وإنما هو بكل بساطة منهج طبقته الدول المتقدمة فنجحت في القضاء على الأمية بوقت قصير ...
The Role of Literacy Events in Developing Iraqi's EFL Skills
Literacy events extract meaning from many sources including written ones. EFL learners might not be aware of the several activities, other than learning, that can help improve their language skills. The current quantitative descriptive study investigated the utilization of English sources outside the classroom. A total of (48) participants answered the survey of this study. The results of the study showed few participants use the target language in their daily life while the majority of the sample use literacy events outside the classroom with a variety of impact of developing their language domains. The study is important for Iraqi EFL teachers because it can be helpful in designing extracurricular activities in the EFL classroom.
مشكلة الأمية في الوطن العربي وسبل مكافحتها
تناول كتاب مشكلة الأمية في الوطن العربي وسبل مكافحتها حيث دقت المنظمة العربية للتربية والثقافة والعلوم (الألسكو) ناقوس الخطر لوضعية الأمية في الوطن العربي حيث بينت الاحصائيات أن عدد الأميين بها فاق 97.2 مليون من أصل 340 مليون نسمة أي بنسبة 27.9 بالمئة من مجموع السكان.
التحديات التي تواجه المتحررين من الأمية في مدينة الرياض
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على التحديات التي تواجه المتحررين من الأمية في مدينة الرياض، وقد ركزت على أهم التحديات التي تواجه المتحررين من وجهة نظر الفئات المعنية وهي: التحديات الوظيفية، والتحديات الاجتماعية، والتحديات الاقتصادية، وأبرز التوصيات والمقترحات لتخطي تلك التحديات. وشملت العينة (12) فرداً من المتحررين من الأمية في مدينة الرياض وقد تم اختيارهم بطريقة العينة القصدية، واستخدمت المقابلة كأداة للدراسة وكان منهج الدراسة هو المنهج الوصفي. وأشارت نتائج الدراسة إلى أن هناك مجموعة من التحديات التي تواجه المتحررين من الأمية وهي: تحديات وظيفية ومنها: ضيق الوقت وطول ساعات العمل اليومية، وعدم وجود مهارات وبرامج تساعد المتحررين من الأمية من تطوير وضعهم في مجال وظيفتهم، وعدم وجود حوافز تشجعهم على مواصلة الدراسة وتطوير أنفسهم. وتحديات اجتماعية منها: كثرة المسئوليات الاجتماعية على كاهل المتحررين من الأمية، وتأثير الظروف الاجتماعية المحيطة بالمتحررين وانعكاسها على رغبتهم في إكمال دراستهم، وضعف الدعم والتحفيز في مواصلة التعليم من قبل الآخرين. وتحديات اقتصادية منها: قلة البرامج المهارية المتنوعة المقدمة للمتحررين من الأمية والتي تتغير وفق تسارع المعرفة، ووجود أنظمة لا تسمح للمتحررين من العمل الإضافي، ووجود أنظمة تمنع المتحررين الجمع بين الوظيفية والمشاريع التجارية.
اتجاهات جديدة في تعليم الكبار
يتناول كتاب (اتجاهات جديدة في تعليم الكبار) والذي قام بتأليفه (د. سامي محمد نصار، د. فهد عبد الرحمن الرويشد) في حوالي (557) صفحة من القطع المتوسط موضوع (تعليم الكبار) مستعرضا المحتويات التالية : القسم الأول بعنوان تعليم الكبار، تأسيس نظري، الفصل الأول من هم الكبار، قضايا وإشكاليات منهجية، من هم الكبار ؟، الفصل الثاني الأسس الفسلفية لتعليم الكبار، تطور مفهوم تعليم الكبار ووظائف، الفصل الثالث، مجالات تعليم الكبار، تعليم الشباب، التعليم العالي المستمر، التعليم عبر الثقافي للكبار، القسم الرابع والأخير دراسات وبحوث في تعليم الكبار، الفصل الرابع عشر المواد التعليمية لمحو الأمية، تجارب وآراء وقضايا.
Infodemic and Digital Literacy
Amid the spreading of COVID-19 globally since March 2020, Facebook has played a vital role in spreading information about the virus, its effects, and its consequences. However, the viral nature of Facebook and its ease of spreading the information helped in circulating the misinformation about the virus and made it hard for its users to seek the correct sources of information about COVID-19 Pandemic among the millions of misinformed posts and content on it. Hence, large populations of our world were facing the COVID-19 and an infodemic along with it. This is where digital literacy shows up as a vital skill to be possessed by the users of Facebook to find and evaluate information about COVID-19 Pandemic to help them understand the current situations and consequences of the ongoing pandemic. The paper tackles the role of digital literacy as a skill possessed by Egyptian users in combating misinformation of COVID-19 Pandemic on Facebook amid the breakthrough of the pandemic since March 2021. The paper also sheds light on the relevance of the topic on SDG no.3 (Good Health and Well-being) and SDG no.4 (Quality Education). A survey was conducted to collect primary data to test the hypotheses of the paper's suggested model. The results indicate that the chosen sample from Egyptian Facebook users have a low level of digital literacy skills despite their high level of education and income. Moreover, the results prove that information sharing, status-seeking, and information overload are associated with sharing fake news on COVID-19 Pandemic by them. The paper recommends adopting digital literacy programs for Egyptians, as it will develop needed skills to navigate and use the internet and social media safely especially during the ongoing pandemic, which will reflect positively on their quality of education and their health.