Search Results Heading

MBRLSearchResults

mbrl.module.common.modules.added.book.to.shelf
Title added to your shelf!
View what I already have on My Shelf.
Oops! Something went wrong.
Oops! Something went wrong.
While trying to add the title to your shelf something went wrong :( Kindly try again later!
Are you sure you want to remove the book from the shelf?
Oops! Something went wrong.
Oops! Something went wrong.
While trying to remove the title from your shelf something went wrong :( Kindly try again later!
    Done
    Filters
    Reset
  • Discipline
      Discipline
      Clear All
      Discipline
  • Is Peer Reviewed
      Is Peer Reviewed
      Clear All
      Is Peer Reviewed
  • Series Title
      Series Title
      Clear All
      Series Title
  • Reading Level
      Reading Level
      Clear All
      Reading Level
  • Year
      Year
      Clear All
      From:
      -
      To:
  • More Filters
      More Filters
      Clear All
      More Filters
      Content Type
    • Item Type
    • Is Full-Text Available
    • Subject
    • Country Of Publication
    • Publisher
    • Source
    • Target Audience
    • Donor
    • Language
    • Place of Publication
    • Contributors
    • Location
4,592 result(s) for "التصوف"
Sort by:
التصوف العقلي في اليهودية والمسيحية والإسلام
التصوف العقلي، عند الفلاسفة المتصوفين أو المتصوفين الفلاسفة، هو التوصل إلى الذات الإلهية وصفاتها وتجليات قدراتها بالنظر العقلي والتأمل الفكري الممزوجين بالأحاسيس الباطنية والمغموسين بالأنوار القدسية ذات الأصول المنطقية القابلة للمناقشة والنقد. وترجع جذور التصوف العقلي إلى الفيثاغورسية والأورفية والغنوصية والهرمسية غير أن هذا الكتاب يركز على التصوف العقلي في الديانات السماوية الثلاث ؛ اليهودية والمسيحية والإسلام، استجلاء للجانب العقلاني المستنير فيها، وذلك ردا على من يضع التفكير العقلاني في مقابل التفكير الديني ويحسم بأنهما لا يلتقيان، لكن الكتاب يؤكد أن إعمال العقل في مجال التفكير الديني بوجه عام، وفي مجال التصوف بوجه خاص هو أمر جوهري. هذا الكتاب إذا دعوة ـ من خلال موضوعه ـ إلى إعمال العقل الذى لا يتناقض مع الإيمان الديني، بل هو جوهره الأصيل، والذى يجب استحضاره والتركيز عليه ليكون نقطة البداية الحقيقية لنهضة أمتنا في هذه المرحلة الحاسمة من تاريخها المأزوم.
التصوف : نغمات العشق الإلهي
يجد المتصوف بحق نفسه ملزما بأن يبدأ رحلته المعرفية من نفسه؛ من عرف نفسه فقد عرف ربه ... وبالمقابل فإنه ما عرف شيئا عن شيء في الوجود ؛ إلا وأسعفته تلك المعرفة بوضع يده على معرفة شيء كان يجهله في نفسه ..! وأخلص إلى نتيجة مفادها : (إن على الإنسان إن أراد أن يقهر جهله، ويسقط إبليسه، فيسترد علمه الكامن في وجوده ؛ أن يكون حفيا ورحيما بكل ما في الوجود، ومحبا لجميع الأشياء والمخلوقات ..!). وما ذاك إلا لأن الكائنات كلها ؛ بقضها وقضيضها تنتظم في فسيفساء الحياة العجيبة من عالم الأمر إلى منتهى عالم الخلق، وما من رباط يشدها ويجمعها إلا رباط المحبة، فالمحبة هي سر الأسرار وقدس الأقداس.)
Love in the History of Sufism Experience and Language
Arabic excelled other Semitic languages by bestowing new meanings on the term (love), meanings that transcended the sensual aspects of the term. More importantly, the term (love) occupied a central position in the Arabic language, and it also underwent deep religious, spiritual, and philosophical developments. Quranic verses and Prophetic traditions left their impact at an early stage (in the first and second centuries after Hijra) on the formulation of the mystical language of love (the language of spiritual experience). It is worth noting that the rich and unique Arabic vocabulary enabled mystics to express the slightest shades of human emotions, related to love in general and divine love in specific. The etymology of the word love and its different derivations enjoy a central status in Arabic as well as in Sufism. As such was born a new language never known to pre-Islam Arabs, a language distant from the dominant forms of Classical Arabic literature. It was the language of love (the language of spiritual experience to mystics), a language that emerged from the start without external cultural sources or influences in order to express the originality of the spiritual experience of Islam. Having undergone a certain development, such language of love as well as the spiritual experience it carries became the main component, and even the goal, of any work in Muslim Sufism starting from the 3rd Hijri century. This makes our scope of analysis extremely wide, and thus I will attempt in this study to shed light only on s me of the main features. It is an attempt as well to sketch the historical context of the Sufi contributions by aid of the following elements: - Introduction - Love in the First Ascetic Movement - The Beginning of the Path of Pure Love: Rābi`a al `Adawiyya. - Towards a Mysticism of Union: al-Ḥallāǧ - Love in Sunni Sufism: al Ġazālī. - Love in Philosophical Sufism: Ibn al-`Arabī. - Conclusion.
والموعد الله : كيف يفكر أهل الله وفيم يتحدثون
لقد كان أمرهم عجبا وهم ينشئون في دأب رهيب أعظم وأبقى مشاهد التبتل والولاء لله رب العالمين، بوصفه سبحانه وتعالى أعظم الغايات التي يجب على الوجود الإنساني أن يعيش بها وينمى مواهبه تحت راياتها. هؤلاء هم الذين كانوا يوصفون تارة بالصوفية وأخرى بأصحاب الطريق ولكن اسمهم الحقيقي هو \"أهل الله وأولياؤه\"... ذلك أنهم في كل ما كابدوا وجاهدوا لم يريدوا وجها غير وجه الله العلي المجيد والعبارة التي اخترتها عنوانا لهذه الصفحات ليست سوى الشعار الذي نحتوه لحياتهم... ذلكم هو \"...والموعد الله\"
التصوف بين الإفراط والتفريط
مصطلح التصوف يشغل الكثيرين، ويجلب إلى ساحته الدارسين والباحثين والمتتبعين بكل أصنافهم وألوانهم وميولاتهم واتجاهاتهم الفكرية والعقدية، محاولين كل من موقعه فك رموز قوته وفرض وجوده على الساحة، والقراءة في كتاب وسطي كهذا، ويحاول عن طريق مقدم قراءته الأستاذ الفاضل محمد العراقي الحسني، أن يجلي المرآة، ويفك الشفرات ويرسم التوجه الحق.
The Evolution of Sufi Poetry
This research paper examines the origins of \"Sufi poetry\" in the first and second centuries of the Hijra and its development in the fourth and fifth centuries and beyond. It aims to describe the various stages that Sufi poetry has undergone, relying on the book Spiritual Manifestations in Islam: Sufi Texts Throughout History, which has significantly influenced both the East and the West since its original composition in Arabic and its subsequent translation into Italian. The book categorizes Sufi poetry into two main levels: the pre-Hallaj phase (d. 309 AH I 922 CE), characterized by a few fragments of Sufi poetry without complete poems, and the post-Hallaj phase, where complete Sufi poems emerge. This evolution led to the creation of notable collections, such as the Diwan of Hallaj, the Diwan of Ibn al-Farid, and the Diwan of Ibn Arabi. The study poses several hypotheses: Did Sufi poetry experience different stages? If so, what are the defining characteristics of each stage? Additionally, how did Sufis use poetry to express their spiritual experiences? How does Sufi poetry convey \"divine love\"? Lastly, how did they utilize contradictory terms (e.g., \"near/far\") in their symbolic representations of God, viewing Him as both an exalted essence and an immanent presence?