Search Results Heading

MBRLSearchResults

mbrl.module.common.modules.added.book.to.shelf
Title added to your shelf!
View what I already have on My Shelf.
Oops! Something went wrong.
Oops! Something went wrong.
While trying to add the title to your shelf something went wrong :( Kindly try again later!
Are you sure you want to remove the book from the shelf?
Oops! Something went wrong.
Oops! Something went wrong.
While trying to remove the title from your shelf something went wrong :( Kindly try again later!
    Done
    Filters
    Reset
  • Discipline
      Discipline
      Clear All
      Discipline
  • Is Peer Reviewed
      Is Peer Reviewed
      Clear All
      Is Peer Reviewed
  • Series Title
      Series Title
      Clear All
      Series Title
  • Reading Level
      Reading Level
      Clear All
      Reading Level
  • Year
      Year
      Clear All
      From:
      -
      To:
  • More Filters
      More Filters
      Clear All
      More Filters
      Content Type
    • Item Type
    • Is Full-Text Available
    • Subject
    • Country Of Publication
    • Publisher
    • Source
    • Target Audience
    • Donor
    • Language
    • Place of Publication
    • Contributors
    • Location
1,219 result(s) for "التناص"
Sort by:
نظرية التناص والتناصية في النظرية الأدبية المعاصرة
إن مفهوم \"التناص\" كمفهوم مركزي جديد يولد الكثير من الجهد من جانب الباحثين والأكاديميين والنقاد الغربيين والعرب ولقد أصبح مفهوما يخلق حوله العديد من الأبحاث والدراسات وكذلك أصبحت من مجالات النقد الحديث، وأداة تحليل الخطاب وأداة ذات أهمية قصوى ويحاول في هذا الكتاب أن نرى كيف طور المنظرون والنقاد العرب هذا المفهوم ونفذوه في دراستهم (محمد مفتاح ومحمد بنيس وسعيد يقطين وبشير القمري)
Contesting Bloomian Anxiety
Azar Nafisi's memoir, Reading Lolita in Tehran (2003), is noted for its subtitle, A Memoir in Books, since major literary works are interwoven into the very fabric of her account of her life story, thereby typifying Julia Kristeva's concept of intertextuality. The memoir is divided into four sections, each framed in relation to well-known novels and writers. In so structuring her book, Nafisi may be said to contest Harold Bloom's theory of the anxiety of influence, which, as he postulates, results from a psychological struggle to gain aesthetic strength. While Bloom's perception of influence denigrates intertextual connections as the source of the author's/poet's uneasiness with his/her predecessors, Nafisi's recourse to canonical texts is a coping mechanism. It is the aim of this paper to examine Nafisi's memoir vis-a-vis Bloom's theory of influence, showing how she absolves herself of any impending anxiety through an array of Western classics that intersect with her writing, instead of having her talent belligerently pitted against them. In so doing, influence may be said to wield a liberating impact, rather than being the source of a writer's anxiety and incapacitation. In contradistinction to Bloom's theory of influence, Kristeva's notion of intertextuality may be said to offer an apt lens through which Nafisi's memoir can be read.
نظرية الأجناس الأدبية : دراسات في التناص والكتابة والنقد
قد أطلق \"تودوروف\" على نظرية الأجناس الأدبية مصطلح \"الاختلاط الأجناسي\"؛ ففكرة الجنس الأدبي المختلط أو المزدوج هي «حصيلة المواجهة بين نسقين من الأجناس كاختلاط التراجيديا والكوميديا لينتج جنس الترجيكوميديا عندما يحدث هناك خرق مثلا في نهاية كل جنس كأن تفرض التراجيديا موت البطل في النهاية، لكن في هذه الحالة تكون سعيدة». لكن هناك من النقاد من رأى أن التداخل النصي لا يعني طمس تلك الفروق والتخوم الموجودة بين الأجناس، وهذا ما حذر منه الناقد محمد بنيس بقوله : » فالتداخل النصي لا ينتج إنتاجا في ضبط العلاقات النصية وحسب، وإنما في الوعي بالفروق بين الأجناس هكذا يمكن للتنظير الأجناسي أن يعتمد التـداخل النصي أداة للتمييز بين الخطابات لا وسيـلة للتـوحيد بينهما» ؛ فمع مرور الأزمنة وتفتح العالم على الثقافات تغير مفهوم نظرية الأجناس الأدبية خصوصا في النقد الحديث، حيث أصبحت لا تعترف بتلك الفوارق وبصفاء الجنس ونقائه.
L'écriture de l'autarcie dans Je t'offrirai une gazelle de Malek Haddad
Lucien Dällenbach distinguishes three types of intertextuality: the general intertextuality, the restricted intertextuality and the autarkic intertextuality (autotextuality). The autotextuality manifested by the \"mise en abyme\" present in Je t'offrirai une gazelle that includes an image in another image that reflects necessarily; so it becomes a relation of interlocking between a reflective story and a reflexive story. In this perspective, the overall story becomes a specular story that, by the mirror effect, reflects his own narrative principles
Simulation of the Algerian Novel to Global Texts
In this study, we aim to explore the critical theoretical and conceptual aspects associated with the term \"intertextuality,\" a modern literary technique that enables authors to achieve prominence in global literature. It is widely acknowledged that every literary or artistic work is rooted in and derives from preceding texts, forming intertextual relationships and connections. We have selected \" Ha and the Journeys of Ishtar\" by Algerian writer Ezzedine Jalawji as our primary text, noted for its rich intertextuality encompassing religious, literary, historical, and heritage dimensions, and its integration of various literary genres within the novelistic form. This technique is prominently displayed in his contemporary Algerian narratives, which oscillate between traditional roots and modern experimental forms. Our research attempts to trace and explore its characteristics, interpret its meanings, decode its symbols, highlight its aesthetic elements, and examine its multifaceted functions in these novels. Key questions we seek to address include: - To what extent has Ezzedine Jalawji utilized the technique of intertextuality in his works? - How has he employed this technique to achieve genre openness and ascend in the realm of narrative experimentation on a global scale? - Has Ezzedine Jalawji successfully achieved global recognition through this technique? - Do the subtitles serve the narrative content's theme, or is it vice versa, or are both merely experimental? Our research paper endeavors to answer these questions.
آفاق التناصية : المفهوم والمنظور
يعالج موضوع هذا الكتاب شغل النقاد والمفكرين منذ أن صاغت له \"جوليا كريستيفا\" مصطلحا حمل تحته كثيرا مما أطلق عليه من قبل \"باختين\" مصلِح \"الحوارية\" وما أن صاغت مصطلح التناصية \"Intertextualité\" حتى سارع النقاد والسيميائيون والمهتمون بالقراءة والتلقي إلى استخدامه وتطويره وتفصيل مداخله ومخارجه ويتصدى هذا الكتاب أيضا لعرض مفاهيم معرفية جديدة يمكن أن يتتبّعها القارئ منذ ولادتها عند مَن ذكرناهم من الأعلام، ناهيك عن \"السيميائية\" و\"القراءة\" مما كان له أثر غير منكر في تطور النظرية النقدية الحديثة عن الغربيين والعرب على حد سواء.
التناص الديني في شعر أبي إسحاق الغزي
يهدف البحث إلى الكشف عن جانب من جوانب التناص في شعر أبي إسحاق الغزي، من خلال (ديوانه، الصادر عن مركز جمعة الماجد للثقافة والتراث، دبي، 1429هـ)، ويتمثل في التناص الديني، من خلال التوقف عند بعض النماذج التي تداخلت مع نصوص دينية من القرآن والسنة النبوية ببيان أشكال التناص اقتباسا، أو إيحاء أو إحالة، وقد اعتمد البحث من أجل استكشاف ذلك المنهج التناصي للكشف عن كيفية تناص الديوان مع القرآن الكريم والسنة النبوية، ودلالته وقد حوى البحث: مقدمة ثم تمهيدا نظريا ناقش التناص في أبعاده النظرية، ومن ثم ثلاثة محاور، أولا: التناص الاقتباسي، ثانيا: التناص الإحالي، ثالثا: التناص الإيحائي، ثم الخاتمة. وتوصل إلى جملة من النتائج أهمها: حضور القرآن الكريم والسنة النبوية في شعر الغزي راجع إلى تكوينه الديني وسعة ثقافته في علوم الدين؛ لذلك تنوعت طرائق استفادته وأساليب توظيفه؛ فجاء في ثلاثة أشكال هي: التناص الاقتباسي، والتناص الإحالي، والتناص الإيحائي.
التناص مع القرآن الكريم في شعر مروان المزيني
يدور هذا البحث حول موضوع التناص مع القرآن الكريم في شعر أحد شعراء المدينة المنورة المعاصرين، وهو الشاعر مروان المزيني، لبروز ظاهرة التناص مع القرآن الكريم في شعره، ويهدف البحث إلى مقاربة هذه الظاهرة من أجل الكشف عن أنواعها، وكيفية توظيف الشاعر لها، مستعيناً بالتناص منهجًا، وقد اقتضت طبيعة البحث أن يتكون من مقدمة تمهيد وثلاثة مباحث وخاتمة وفهرس، وهي على النحو الآتي: المقدمة، وفيها: نبذة عن الموضوع وأهميته والدراسات السابقة وخطة البحث ومنهجه، والتمهيد وفيه: التعريف بالشاعر تعريفا موجزا، التعريف بالتناص. المبحث الأول: التناص الاقتباسي. المبحث الثاني: التناص الإحالي، المبحث الثالث: التناص الإيحائي. الخاتمة: وفيها أهم النتائج التي توصل إلها البحث ومن أهمها: أن كثرة التناصات مع النص القرآني المبثوثة في دواوين مروان المزيني تؤكد عُمق ثقافة الشاعر الدينية؛ حيث نجد أن التناص مع القرآن الكريم يمثل ظاهرة واضحة في شعره. لم يكن تناص الشاعر مع القرآن الكريم جارياً على نمط واحد، وإنما كانت تناصاته شاملة للأنماط الثلاثة التي حددها علماء اللغة النصيون، وهي التناص الاقتباسي، والإحالي، والإيحائي، وهذا يعكس قدرته على تنويع أسلوبه في التناص بين الوضوح والخفاء، تبعا لطبيعة الموضوع الذي يتناوله، والسياقات التي قيل فيها.