Catalogue Search | MBRL
Search Results Heading
Explore the vast range of titles available.
MBRLSearchResults
-
DisciplineDiscipline
-
Is Peer ReviewedIs Peer Reviewed
-
Item TypeItem Type
-
SubjectSubject
-
YearFrom:-To:
-
More FiltersMore FiltersSourceLanguage
Done
Filters
Reset
11,031
result(s) for
"الثقافة الاسلامية"
Sort by:
علاقة الثقافة الإسلامية بعلم النفس والإنسان \الأنثروبولوجيا\
تناول البحث مفهوم الثقافة الإسلامية، ومدى علاقتها بعلم النفس والإنسان (الأنثروبولوجيا)، وحاجتها إليها، واستقلالها عنها. وخلص البحث إلى بيان علاقة الثقافة الإسلامية بعلم النفس والإنسان (الأنثروبولوجيا)، من خلال المصدر المعرفي، والتناول الكلي، وموضوع العلم، وأسسه التصورية، وانه تخصص علمي متميز، ومستقل عن علم النفس والأنثروبولوجيا، كونه علم الكليات التي هي أصل الجزئيات، ورغم شموليته إلا أنه لا يغني عنه وجودها الجزئي المتخصص، ولا يغني عنها في تخصصاها الدقيقة، حيث تتميز الثقافة الإسلامية بمنهجها وتناولها وموضوعاتها وأسسها، من خلال المنهج التحليلي والوصفي، الملتزم بقواعد البحث العلمي. ويوصي الباحث بالاهتمام بالثقافة الإسلامية في الكليات التطبيقية، وطرح مجالاتها وموضوعاتها للباحثين فيها، واهتمام المختصين في علم النفس وعلم الأنثروبولوجيا بالثقافة الإسلامية، كونها رافدا مهما لهم في معرفة سلوكيات الإنسان وطبيعته، وعقد المؤتمرات والندوات العلمية للمتخصصين في علوم الثقافة الإسلامية وعلم النفس والأنثروبولوجيا، لبناء وتطوير العلاقة بينها، وجمع الجهود المشتتة في الكتب والدوريات، وتحليلها للنهوض بالعلاقة بين هذه التخصصات.
Journal Article
From Legacy to Uncertainty
2025
Nigeria has long recognized Arabic Village in Ngala, Maiduguri, as a pivotal hub for Arabic language education. As a center for linguistic and cultural immersion, it has shaped generations of Arabic scholars and contributed significantly to Arabic literacy and Islamic scholarship. The village's unique environment provided students with the opportunity to experience Arabic in a native-like setting, enhancing their linguistic proficiency and cultural understanding. However, the emergence of Boko Haram and the ensuing insurgency have severely disrupted educational activities in Ngala. The once-thriving village has faced challenges such as infrastructure destruction, displacement of educators and students, and widespread fear. These challenges have stunted Arabic education's growth in the region and reduced participation nationwide, particularly in the south. Parents and institutions hesitate to send students to Ngala due to security concerns, limiting immersion opportunities. Although the Nigerian government's language policies support Arabic studies, they have struggled to address the insurgency's impact. The paper calls for strategic interventions, including security measures, infrastructure rebuilding, and adaptive policies, to revitalize Arabic education and restore confidence in the region's educational offerings.
Journal Article
نحو توظيف معايير الفاعلية في تطوير مقرر الثقافة الإسلامية بجامعة قطر
2016
رغم أن هناك محاولات لتطوير مقرر الثقافة الإسلامية في عدد من الجامعات، إلا أن هذه المحاولات لا يبدو أنها حققت التطوير المنشود بالنظر إلى التحديات التي ينبغي أن يتعاطى معها المقرر والأهداف الأصلية التي ينبغي أن يحققها. فما السر في ذلك؟ على غرار المقولة المشهورة لرابعة العدوية \"استغفارنا يحتاج إلى استغفار\" نقول إن \"تطويرنا يحتاج إلى تطوير\"، ذلك أنه يفتقر إلى روح التطوير وجوهره ألا وهو الفاعلية فما معايير التطوير الفعال؟ هذه الورقة ترمي إلى تسليط الضوء على معايير التطوير الفعال، وبلورة موجهات هادية ومقترحات عملية لتطوير مقرر الثقافة الإسلامية بجامعة قطر تطويرا فعالا شكلا ومضمونا ونهجا تدريسيا في ضوء تلك المعايير. والورقة تقدم نفسها بالأساس على أنها \"ورقة عمل توجيهية\" لأي مشروع تطويري للمقرر يرمي إلى الفاعلية.
Journal Article
المدارس القرآنية التقليدية في شمال نيجيريا بين الواقع والمأمول
2024
تعد المدارس القرآنية منارة للعلم والمعرفة، وشعار الحضارة والثقافة الإسلامية، والغذاء المعنوي الذي به يتم تغذية عقول البشرية لترقى نحو الصلاح والمجد. وهي الرمز العام والرئيسي للهوية الإسلامية. وقد قامت المدارس في تاريخنا الإسلامي بدورها في بناء الأمة نتيجة الوقف والتمويل من قبل السلطة أو الحكومة. ويعمد هذا البحث إلى تسليط الضوء عن نموذج مختلف من أنواع المدارس القرآنية التقليدية في شمال نيجيريا التي استطاعت أن تبقى حية عبر الزمن مع غياب التمويل من قبل الحكومة. وقد نهج البحث بالمنهج الوصفي التحليلي مستعينا بخبرة الباحث بصفته أحد أفراد هذه المدرسة. ومن أهم نتائج هذا البحث أن هذه المدارس لم تزل ذات طبعة صوفية تقوم بدورها في نشر الثقافة الإسلامية والوعي الديني في المجتمع النيجيري، وأن سبب بقائها منذ تلك الفترة إلى يومنا هذا مع غياب التمويل من قبل الحكومة عائد إلى عدم أخذ الرسوم فيها بصفة رسمية، وإنما قامت على الهبات والصدقات. ويمكن أن نطور هذه المدارس عن طريق استبعاد القسوة والشدة عند التأديب، ومنع التسول بشكل نهائي، بالإضافة إلى جمع ما بين علوم الدين والدنيا.
Journal Article
An Analysis of Jihadi Culture Characteristics in Islamic Teachings
by
Fazeli, Alireza
,
Fazeli, Hamid Reza
,
Moghaddam, Mojtaba Ansari
in
الإدارة الجهادية
,
التعاليم الإسلامية
,
الثقافة الإسلامية
2023
Culture has consistently been an interesting topic for research for quite a long time. All societies have a unique culture on how they act and perform. Being said, Jihadi culture is beyond all cultures. The present study uses a descriptive-analytical method to study and analyze the characteristics of jihadi culture in Quranic-hadith documents. The results show that jihadi management is of great importance in jihadi culture, and holds certain characteristics, including: \"Cognitive and insightful reserves related to existence, including human beings and the value system of Islam; Job and technical knowledge in the field of leadership and management; Security in peace of mind; lack of obstacles, problems or personal family crises\". In conclusion, a jihadi culture based on Quranic-hadith documents has certain characteristics such as: unity, faith and belief, sincerity, service, doubled work, doubled effort, humility, flexibility, working with passion and love, responsibility, courage and boldness, dynamicity and maturity etc.
Journal Article
Architectural Dialogue
2025
The concept of global influence is often associated with Timurid architecture, a style that transcended regional boundaries. the Madrasa of Mahmud Gawan in Bidar, Deccan, India, built in the middle of 15th century, represents a unique architectural case. This madrasa is not just influenced by Timurid elements, but is a fully Timurid structure in style. What makes this even more remarkable is that it was constructed during the same period when the Timurid architectural style was flourishing in Khorasan, Iran, and Central Asia, despite the Deccan never being under Timurid rule. This paper explores the reasons behind the construction of a purely Timurid-style madrasa in the Deccan, far from the Timurid empire. Tn addition to examining the architectural authenticity of the madrasa, this paper will also consider whether it can be seen as a replica of iconic Timurid madrasas, such as the Ulugh Beg Madrasa in Samarkand or the Khargard Madrasa, or if it incorporates local Indian influences in its design, structural systems, or architectural elements. By investigating these aspects, the paper aims to uncover the broader cultural and political significance of adopting such a style in the Deccan.
Journal Article
ارتحال الأنثى تخييلا
2024
يقوم البحث على دراسة العلاقة الإشكالية بين المرأة والمكان كما تجلت في بعض الحكايات والرحلات الأنثوية التخييلية المختارة من \"ألف ليلة وليلة\"، ويبين من خلال المقارنة بين الرحلات الأنثوية والرحلتين الذكريتين الأبرز في الكتاب؛ وهما: رحلتا \"السندباد\" و\"بلوقيا\"، عجز الخيال عن بناء رحلة أنثوية تضاهيهما. وخلص البحث إلى نتائج عدة، منها: ترسيخ الحكايات التصور الذكوري لصورة الأنثى الخائنة، واقتران الرحلات الأنثوية بالسحر والخيانة والجن، وانتهاؤها بالنكوص والخضوع للنظام الثقافي الذكوري وأنساقه ومؤسساته، ومعاقبة الثقافة للمتمردات على المكان بالقتل، أو الاغتصاب، أو البيع، وتمجيد السكون في حياة المرأة بوصفه حامياً لها من ضروب الخطر التي تترصدها في الأحياز الخارجية، وتمجيد الارتحال في حياة الرجل بوصفه سبيلا للمعرفة والعرفان والمجد والبطولة.
Journal Article