Search Results Heading

MBRLSearchResults

mbrl.module.common.modules.added.book.to.shelf
Title added to your shelf!
View what I already have on My Shelf.
Oops! Something went wrong.
Oops! Something went wrong.
While trying to add the title to your shelf something went wrong :( Kindly try again later!
Are you sure you want to remove the book from the shelf?
Oops! Something went wrong.
Oops! Something went wrong.
While trying to remove the title from your shelf something went wrong :( Kindly try again later!
    Done
    Filters
    Reset
  • Discipline
      Discipline
      Clear All
      Discipline
  • Is Peer Reviewed
      Is Peer Reviewed
      Clear All
      Is Peer Reviewed
  • Series Title
      Series Title
      Clear All
      Series Title
  • Reading Level
      Reading Level
      Clear All
      Reading Level
  • Year
      Year
      Clear All
      From:
      -
      To:
  • More Filters
      More Filters
      Clear All
      More Filters
      Content Type
    • Item Type
    • Is Full-Text Available
    • Subject
    • Country Of Publication
    • Publisher
    • Source
    • Target Audience
    • Donor
    • Language
    • Place of Publication
    • Contributors
    • Location
1,060 result(s) for "العلوم الطبيعية"
Sort by:
مستوى الميول العلمية نحو مادة العلوم الطبيعية لدى تلاميذ السنة الثانية ثانوي علوم تجريبية بثانوية 19 مارس 1962 ببليل - ولاية الأغواط
هدف البحث الحالي إلى معرفة مستوى الميول العلمية لدى تلاميذ السنة الثانية ثانوي شعبة العلوم التجريبية، وقد اقتصرت حدود الدراسة على تلاميذ السنة الثانية ثانوي، شعبة العلوم التجريبية، بثانوية 19 مارس 1962- ببليل -ولاية الأغواط، وقد تم حصر جميع مفردات المجتمع والبالغ عددهم (47) تلميذ وتلميذة، ولتحقيق أهداف البحث فقد استخدم الباحثان المقياس الذي أعده عايش زيتون (1987)، وأظهرت نتائج البحث بأن نسبة 68.07% من تلاميذ السنة الثانية ثانوي (ذكور-إناث) لديهم مستوى ميول علمية أعلى من المتوسط ومرتفع، في حين أن نسبة 31.93% لا مستوى ميول علمية دون الوسط ومنخفض، وأظهرت أيضا وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الميول العلمية تبعا لمتغير الجنس لصالح الإناث، وفي ضوء النتائج قدم الباحثان بعض المقترحات وآفاق مستقبلية لبحوث أخرى في نفس السياق.
Qur'anic Studies and Natural Sciences
The interdisciplinary relationship between Qurʾānic studies and natural sciences has a long history, but it has always been challenging due to the significant differences in epistemology, language, and methodology. These fundamental differences make interdisciplinary research between these two paradigms complicated. A methodological approach to the most important types of relations between these two paradigms can make this complex path smoother and reduce the epistemological errors of research. In this study, we will first explore the concept of methodological interdisciplinarity by examining the theoretical literature produced by experts in interdisciplinary studies. Next, using a descriptive-analytical method, we will examine the most significant interdisciplinary research in the field of Qurʾānic studies and natural sciences. By categorizing and ranking these studies, we will identify and introduce three intellectual achievements-methodological interdisciplinarity aims to improve the quality of results by borrowing methods or concepts from other disciplines to test hypotheses, answer research questions, or develop theories. Based on the degrees of integration and the relation between Qurʾānic studies and natural sciences, the following three main achievements can be listed: First, developing theological insights for the Qurʾān. Secondly, generating exegetical insights for Qurʾānic commentators. Thirdly, generating new perspectives in natural sciences. In this way, the main achievement of interdisciplinary integration belongs to Qurʾānic studies in the first two types, while the third type generates new perspectives in natural sciences.
العلوم الطبيعية = Natural sciences
جاء هذا الكتاب جامعا بين آخر ما توصل إليه العلم في مجالات العلوم المختلفة وذلك من خلال جهد وعمل لأكثر من عامين بالإضافة إلى خبرة واسعة في مجال العمل في إعداد المناهج والكتب المدرسية من تأليف وإشراف على التأليف وتعديل وتطوير وتقييم للمناهج والكتب المدرسية والمواد المساعدة من برمجيات وأفلام وغيرها ويتناول الكتاب النظام الدولي لوحدات القياس وقواعد استخدامه والمكونات الأساسية للمادة وحالات المادة وخصائصها والعصور الجيولوجية.