Search Results Heading

MBRLSearchResults

mbrl.module.common.modules.added.book.to.shelf
Title added to your shelf!
View what I already have on My Shelf.
Oops! Something went wrong.
Oops! Something went wrong.
While trying to add the title to your shelf something went wrong :( Kindly try again later!
Are you sure you want to remove the book from the shelf?
Oops! Something went wrong.
Oops! Something went wrong.
While trying to remove the title from your shelf something went wrong :( Kindly try again later!
    Done
    Filters
    Reset
  • Discipline
      Discipline
      Clear All
      Discipline
  • Is Peer Reviewed
      Is Peer Reviewed
      Clear All
      Is Peer Reviewed
  • Series Title
      Series Title
      Clear All
      Series Title
  • Reading Level
      Reading Level
      Clear All
      Reading Level
  • Year
      Year
      Clear All
      From:
      -
      To:
  • More Filters
      More Filters
      Clear All
      More Filters
      Content Type
    • Item Type
    • Is Full-Text Available
    • Subject
    • Country Of Publication
    • Publisher
    • Source
    • Target Audience
    • Donor
    • Language
    • Place of Publication
    • Contributors
    • Location
4,093 result(s) for "الكتب الدراسية"
Sort by:
دراسة مقارنة في الأهداف والمحتوى لكتابي التاريخ في فلسطين وإسرائيل
يعد التعليم من أهم أساسيات قيام المجتمعات الحضرية فهو يربي الأجيال على القيم الإنسانية النبيلة التي تغرس في نفوس الطلبة بدور العدالة والمساواة والتواضع وتجعلهم يأنفون من الظلم والتعصب الأعمى والكذب والتزييف، وهذه مسلمات عامة لا تختص بمجتمع تعليمي دون آخر، ولذلك يحرص القائمون على التعليم في أي مكان على أن يصاغ الخطاب التعليمي في الكتب الدراسية بلغة تحرر من أي توجهات سياسية أو أفكار عنصرية.
Investigating Teachers and Students Evaluation of the Textbook \English for Iraq\ for First and Second Grades of High School Based on Litz's Checklist
The present study investigated Iraqi teachers' and students' evaluation of the textbook English for Iraq for first and second grades of high school based on Litz's checklist using a descriptive qualitative method. The sample of this study was 2 textbooks entitled -English for Iraq|| for 1st and 2nd Intermediate Grades. The research data was collected from the evaluation checklist of experts consisting of 5 Points in evaluation textbooks. The results of the evaluation of the two books have mostly met the standards of a decent book based on the criteria of Litz in terms of objectives, layout, design, methodology, skills, and elements of language. This study also intended to examine EFL teachers' and students' points of view on these two textbooks. The participants were 70 first and second-grade intermediate school students and 30 EFL teachers who were chosen from various intermediate schools in Wasit province. The researcher designed two questionnaires to evaluate these textbooks. The examinations uncovered that EFL teachers were to some extent happy with the -English for Iraq textbook series||; Notwithstanding, EFL students were fairly impartial. The evaluation also indicated that the English for Iraq textbook meets the CLT educational plan's points and targets in introducing the exercises and activities through legitimate texts (fiction and nonfiction) that are connected with genuine circumstances. The findings of this research may hold any importance with Iraqi EFL teachers, materials designers, and the partners engaged with the materials readiness Departments of the Iraqi Ministry of General Education.
الكتاب المدرسي : تأليفه وإخراجه الطباعي وتنظيماته
إن الغرض من هذا الكتاب هو إرشاد المؤلفين في الدول النامية إلى الصعوبات العملية التي قد تعترضهم عند إعداد إصول الكتب المدرسية. وقد خصصنا الجزء الأكبر من الكتاب للنخطيط العام للمحتوي بما يتفق مع اعتبارات مثل الأهداف التعليميه والبرامج المقررة وتقديم المادة داخل إطار تربوي متناسق وتكامل المحتوي مع وسائل الإيضاح.
المناهج والكتب المدرسية
كتاب يتحدث حول موضوع المناهج المدرسية وأنواعها حيث شمل جميع جوانب المناهج وأشكالها ويتكون الكتاب من ثامني فصول :​ الفصل الأول : المنهج، الفصل الثاني : أسس المناهج، الفصل الثالث : أنواع المناهج الدراسية، الفصل الرابع : عناصر المنهج، الفصل الخامس : تقويم المنهج، الفصل السادس : تطوير المنهج، الفصل السابع : الكتاب المدرسي، الفصل الثامن : دليل المعلم.
تحليل المحتوى في المناهج والكتب الدراسية : الدليل والمرشد النظري والعملي والمعايير
مما يميز هذا الكتاب عن غيره من كتب التحليل الآتي تناوله لكتب العلوم الإنسانية تناولا مباشرا وبخاصة مواد كل من اللغة العربية والتربية الإسلامية والإجتماعات وشموله على معايير ومؤشرات مقترحة لتحليل المحتوى وأخرى معتمدة وجود نماذج تطبيقية متنوعة لتحليل محتوى كتب مدرسية وأخرى لنماذج لأدوات التحليل وبناء خطط عليها فصلية ويومية ومواقف تعليمية وإجراء مقارنات بين موضوعات تحتاج إلى مقارنة وتنوع الأشكال التوضيحية لتقريب المفاهيم والموضوعات المهمة.
تحليل محتوى كتب العلوم للصفوف من الخامس إلى الثامن الأساسي في سلطنة عمان في ضوء متطلبات دراسة التوجهات الدولية في الرياضيات والعلوم TIMSS 2019
هدف البحث إلى تحديد متطلبات دراسة التوجهات الدولية للرياضيات والعلوم (TIMSS 2019) والتعرف على مدى تضمين محتوى كتب العلوم للصفوف (5-8) الأساسي في سلطنة عمان المتطلبات (TIMSS 2019) لبعد المحتوى فقط. استخدم البحث أسلوب تحليل المحتوى للإجابة عن أسئلة البحث، وقد اشتمل مجتمع الدراسة على جميع كتب العلوم من الصف الخامس إلى الثامن الأساسي بالإضافة إلى كتاب النشاط للعام الدراسي 2021-2022. تم تحديد قائمة المتطلبات وتنظيمها في أداة الدراسة، وبعد التأكد من صدقها وثباتها تم إجراء التحليل وجمع البيانات وتحليلها إحصائياً باستخدام التكرارات والنسب المئوية. أظهرت نتائج الدراسة اختلافا بين النسب المتضمنة والنسب المحددة وفق متطلبات TIMSS 2019 وفي جميع الصفوف من (5-8)، حيث تم تضمين ما نسبته (14.2%) فقط من متطلبات TIMSS 2019 في كتاب الصف الخامس الأساسي، ونسبة (27.4%) في كتاب الصف السادس، ونسبة (56.6%) في الصف السابع، ونسبة (36.8%) في الصف الثامن. وعند دراسة نسبة تضمين معايير TIMSS 2019 بشكل تراكمي في الصفوف (5-8)، وجد أن هناك تماثلاً في النسبة في مجال الأحياء، وفرقاً مقداره (4.5%) في مجال الكيمياء، وفرقاً في مجال الفيزياء مقداره (13.5%) ، وفرقاً مقداره (9.5%) في مجال علوم الأرض. توصي الدراسة بإعادة النظر في محتوى كتب العلوم للصفوف (5-8) في سلطنة عمان وتضمين متطلبات TIMSS 2019 الناقصة في محتوى كتب العلوم لهذه الصفوف.