Search Results Heading

MBRLSearchResults

mbrl.module.common.modules.added.book.to.shelf
Title added to your shelf!
View what I already have on My Shelf.
Oops! Something went wrong.
Oops! Something went wrong.
While trying to add the title to your shelf something went wrong :( Kindly try again later!
Are you sure you want to remove the book from the shelf?
Oops! Something went wrong.
Oops! Something went wrong.
While trying to remove the title from your shelf something went wrong :( Kindly try again later!
    Done
    Filters
    Reset
  • Discipline
      Discipline
      Clear All
      Discipline
  • Is Peer Reviewed
      Is Peer Reviewed
      Clear All
      Is Peer Reviewed
  • Reading Level
      Reading Level
      Clear All
      Reading Level
  • Content Type
      Content Type
      Clear All
      Content Type
  • Year
      Year
      Clear All
      From:
      -
      To:
  • More Filters
      More Filters
      Clear All
      More Filters
      Item Type
    • Is Full-Text Available
    • Subject
    • Country Of Publication
    • Publisher
    • Source
    • Target Audience
    • Language
    • Place of Publication
    • Contributors
    • Location
16,736 result(s) for "طلاب الجامعات"
Sort by:
الاتساق المعرفي وعلاقته بصورة الذات لدى طلبة الجامعة
هدفت الدراسة الحالية الكشف عن العلاقة بين الاتساق المعرفي وصورة الذات لدى طلبه الجامعة تبعا لبعض المتغيرات الديموغرافية، ولتحقيق أهداف البحث قام الباحث ببناء أداتين أحداهما لقياس الاتساق المعرفي مكونه من (١٦) فقرة، والثانية لقياس صورة الذات مكونه من (٣٢) فقره، وللتأكد من صدق الأداتين، قام الباحث بعرضهما على مجموعه من الخبراء في علم النفس، بعدها تم تطبيقهما على عينه مكونه من (215) طالبا وطالبه. وبعد جمع البيانات وتحليلها إحصائيا تبين أن ثبات مقياس الاتساق المعرفي (٧٦، ٠) وثبات مقياس صوره الذات (٧٨، ٠)، وان طلبه الجامعة يتمتعون باتساق معرفي قبل الدخول إلى الجامعة ولصالح الإناث، وان طلبه الجامعة لديهم صورة ذات إيجابية عن أنفسهم، وأن هناك علاقة داله موجبه بين الاتساق المعرفي وصورة الذات، وقد أوصى الباحث بضرورة توفير فرص للاتصال بين الطلبة. واقترح أن تدرس متغيرات البحث على شرائح اجتماعيه مختلفة.
A Contrastive Genre Analysis of Ma Thesis Abstracts Written by Iraqis in Efl (Iraqi Universities) and Esl (American Universities) Contexts
Abstract is the first essential section of academic research that should be written in style to attract readers to read the entire research. Recently, analyzing abstracts based on specific genre analysis has become a need for recent research exploring thesis writing skills. Some of these genres are rhetorical move analysis (e.g., Introduction, Purpose, Method, Product, and Conclusion)and meta discourse marker-based analysis. Although there is a considerable number of research comparing abstracts written by international and native MA holders in English-speaking countries, research regarding a comparison of written thesis abstracts of English as a second language (ESL) and English as a foreign language (EFL) in two different academic contexts has not been investigated yet. Henceforth, this study aims to determine the rhetorical moves of Arabic-speaking graduates' thesis abstracts written in Iraqi universities and those written in American universities. Furthermore, it examines the meta discourse markers in each move of the Abstract. The sample of this corpus study consisted of 20 abstracts from Master of Arts (M.A) theses in the English language disciplines written in Iraqi and American universities. Hyland (2000) and (2005) models are used as analytical instruments in the current study. The findings show that there are some similarities and differences in the rhetorical moves in the two contexts. The results also indicate that ESL group have used both rhetorical moves and meta discourse markers in their thesis abstracts more than those of the EFL group. In conclusion, these results reflect the effect of the context on how graduate students structure the thesis abstract. Based on the research findings, some pedagogical implications are suggested.
أسباب النفور الدراسي لدى الطالب الجامعي في ظل تطبيق نظام LMD في الجامعة الجزائرية: دراسة ميدانية على عينة من طلبة جامعة سعيدة
هدفت الدراسة إلى الكشف عن أسباب النفور الدراسي لدى الطالب الجامعي، ولأجل ذلك قام الباحثان بإعداد أداة، طبقت على عينة من الطلبة الجامعيين عددهم (66) طالبا (ة)، اختيروا عشوائيا، وبعد الاستعانة بالمنهج الوصفي، أظهرت النتائج أن أكثر أسباب النفور الدراسي شيوعا لدى الطالب الجامعي: أسباب تتعلق بالأستاذ بنسبة (31.20%)، وأسباب البيئة الصفية (30.02%)، فيما بلغت نسبة نفور الطالب الجامعي بشكل عام نسبة (66.51%)، مع العلم أنه لا يوجد فروق دالة إحصائياً بين الطلبة الذكور والإناث في أسباب النفور الدراسي.