Catalogue Search | MBRL
Search Results Heading
Explore the vast range of titles available.
MBRLSearchResults
-
DisciplineDiscipline
-
Is Peer ReviewedIs Peer Reviewed
-
Reading LevelReading Level
-
Content TypeContent Type
-
YearFrom:-To:
-
More FiltersMore FiltersItem TypeIs Full-Text AvailableSubjectCountry Of PublicationPublisherSourceTarget AudienceLanguagePlace of PublicationContributorsLocation
Done
Filters
Reset
16,736
result(s) for
"طلاب الجامعات"
Sort by:
فاعلية برنامج إرشادي للمرونة النفسية على مستوى القلق لدى طلاب الجامعة : \دراسة تجريبية على طلاب كليات التربية البدنية والرياضية\
by
الخجخاج، عبد اللطيف فرج مؤلف
in
جامعة عمر المختار (البيضاء، ليبيا). كلية التربية بدرنة طلاب دراسات حالة
,
طلبة الجامعات ليبيا درنة علم نفس
,
القلق (علم نفس) ليبيا درنة قياس
2018
الاتساق المعرفي وعلاقته بصورة الذات لدى طلبة الجامعة
2021
هدفت الدراسة الحالية الكشف عن العلاقة بين الاتساق المعرفي وصورة الذات لدى طلبه الجامعة تبعا لبعض المتغيرات الديموغرافية، ولتحقيق أهداف البحث قام الباحث ببناء أداتين أحداهما لقياس الاتساق المعرفي مكونه من (١٦) فقرة، والثانية لقياس صورة الذات مكونه من (٣٢) فقره، وللتأكد من صدق الأداتين، قام الباحث بعرضهما على مجموعه من الخبراء في علم النفس، بعدها تم تطبيقهما على عينه مكونه من (215) طالبا وطالبه. وبعد جمع البيانات وتحليلها إحصائيا تبين أن ثبات مقياس الاتساق المعرفي (٧٦، ٠) وثبات مقياس صوره الذات (٧٨، ٠)، وان طلبه الجامعة يتمتعون باتساق معرفي قبل الدخول إلى الجامعة ولصالح الإناث، وان طلبه الجامعة لديهم صورة ذات إيجابية عن أنفسهم، وأن هناك علاقة داله موجبه بين الاتساق المعرفي وصورة الذات، وقد أوصى الباحث بضرورة توفير فرص للاتصال بين الطلبة. واقترح أن تدرس متغيرات البحث على شرائح اجتماعيه مختلفة.
Journal Article
A Contrastive Genre Analysis of Ma Thesis Abstracts Written by Iraqis in Efl (Iraqi Universities) and Esl (American Universities) Contexts
2021
Abstract is the first essential section of academic research that should be written in style to attract readers to read the entire research. Recently, analyzing abstracts based on specific genre analysis has become a need for recent research exploring thesis writing skills. Some of these genres are rhetorical move analysis (e.g., Introduction, Purpose, Method, Product, and Conclusion)and meta discourse marker-based analysis. Although there is a considerable number of research comparing abstracts written by international and native MA holders in English-speaking countries, research regarding a comparison of written thesis abstracts of English as a second language (ESL) and English as a foreign language (EFL) in two different academic contexts has not been investigated yet. Henceforth, this study aims to determine the rhetorical moves of Arabic-speaking graduates' thesis abstracts written in Iraqi universities and those written in American universities. Furthermore, it examines the meta discourse markers in each move of the Abstract. The sample of this corpus study consisted of 20 abstracts from Master of Arts (M.A) theses in the English language disciplines written in Iraqi and American universities. Hyland (2000) and (2005) models are used as analytical instruments in the current study. The findings show that there are some similarities and differences in the rhetorical moves in the two contexts. The results also indicate that ESL group have used both rhetorical moves and meta discourse markers in their thesis abstracts more than those of the EFL group. In conclusion, these results reflect the effect of the context on how graduate students structure the thesis abstract. Based on the research findings, some pedagogical implications are suggested.
Journal Article
أسباب النفور الدراسي لدى الطالب الجامعي في ظل تطبيق نظام LMD في الجامعة الجزائرية: دراسة ميدانية على عينة من طلبة جامعة سعيدة
2018
هدفت الدراسة إلى الكشف عن أسباب النفور الدراسي لدى الطالب الجامعي، ولأجل ذلك قام الباحثان بإعداد أداة، طبقت على عينة من الطلبة الجامعيين عددهم (66) طالبا (ة)، اختيروا عشوائيا، وبعد الاستعانة بالمنهج الوصفي، أظهرت النتائج أن أكثر أسباب النفور الدراسي شيوعا لدى الطالب الجامعي: أسباب تتعلق بالأستاذ بنسبة (31.20%)، وأسباب البيئة الصفية (30.02%)، فيما بلغت نسبة نفور الطالب الجامعي بشكل عام نسبة (66.51%)، مع العلم أنه لا يوجد فروق دالة إحصائياً بين الطلبة الذكور والإناث في أسباب النفور الدراسي.
Journal Article