Catalogue Search | MBRL
Search Results Heading
Explore the vast range of titles available.
MBRLSearchResults
-
DisciplineDiscipline
-
Is Peer ReviewedIs Peer Reviewed
-
Reading LevelReading Level
-
Content TypeContent Type
-
YearFrom:-To:
-
More FiltersMore FiltersItem TypeIs Full-Text AvailableSubjectCountry Of PublicationPublisherSourceTarget AudienceDonorLanguagePlace of PublicationContributorsLocation
Done
Filters
Reset
882
result(s) for
"طلبة الدراسات العليا"
Sort by:
تطوير مقترح للطرق المختلطة في البحث العلمي : دليل عملي للباحثين المبتدئين
by
Decuir-Gunby, Jessica مؤلف
,
الزيد، جواهر محمد زيد مترجم
,
Decuir-Gunby, Jessica Developing a mixed methods proposal a practical guide for beginning researchers
in
البحث
,
طلبة الدراسات العليا
2019
يسير الكتاب خطوة بخطوه كدليل عملي لمساعدة طلبة الدراسات العليا والباحثين المبتدئين في مختلف التخصصات العلمية الذين يواجهون صعوبة في إعداد مقترح في مجال البحث المختلط فإعداد أطروحة الماجستير أو الدكتوراه هدف كل طالب وطالبة في الدراسات العليا مما يتطلب تقديم تصور مقترح لموضوع بحثة ويزداد صعوبة عند اختيار منهجية وتصميم البحث العلمي المناسب وتعتبر الطرق المختلطة (Mixed Methods) أحد الاستراتيجيات الجديدة نوعا ما في البحث العلمي مقارنة بالبحث الكمي (Quantitative) والنوعي (Qualitative) فهي أكثر من مجرد دمج ما بين المنهجين وأحيانا قد يكون استخدام واحدة من هذه الطريقتين ليس كافيا في فهم الظاهرة البحثية بشكل متكامل.
Investigating Stance and Engagement Markers in Ph.D. Theses of Libyan EFL Postgraduates
by
Jomaa, Nayef Jomaa
,
Chnani, Sattar J. Hashim
,
Ahmed, Ahmed A
in
الكتابة الأكاديمية
,
اللغة الإنجليزية
,
رسائل الدكتوراه
2024
In academic writing, stance and engagement features establish an important area because they help writers convey their impressions, messages, and attitudes towards their readers. In spite of increasing the number of studies tackling this issue, limited studies have focused on EFL Libyan students. Therefore, this study aims to investigate the stance and engagement markers in the conclusion sections of ten Ph.D. Theses of Libyan postgraduates; five of them are from the soft domain, specifically the business administration field (B), and the other five are from the hard domain, specifically the electrical-electronics engineering (EE). The current study used Hyland's (2005) model to explore the stances and engagement markers used in the conclusion sections. The findings showed that the total number of stances in the soft domain conclusions is 117, and the total number of engagement markers is 35, whereas in the hard domain, 27 were for stances and 13 were for engagements. Such findings could be employed academically to enhance EFL Libyan students' performance in academic writing.
Journal Article
The Effectiveness of Designing Digital Course in Light of Quality Matters Association Standards on Enhancing some Digital Skills and Satisfaction among Graduate Students
2023
The study's objective was to create a digital course adhering to Quality Matters Association standards and evaluate its influence on digital skill development for (21) postgraduate students in the Faculty of Education at Al-Aqsa University. The research utilized a methodical approach, incorporating a digital skills cognitive test, an educational product evaluation card for assessing performance, and an open-ended questionnaire to gauge satisfaction. Results demonstrated the digital course's efficacy, enhanced efficiency, and mastery in the study group's cognitive and performance skills. High satisfaction levels were reported through the open-ended questionnaire. The study suggests designing courses in line with Quality Matters standards, training instructors on these standards, encouraging electronic skill development among postgraduate students, and leveraging in-service training for curriculum-based digital skill application.
Journal Article
Investigating Iraqi EFL University Learners' Use of the Speech Act of Reprimand
by
Abdurraheem, Saeed Mahdi
,
Al-Masud, Hameed Hassoon Bjaiya
in
العراق
,
اللغة الإنجليزية
,
طلبة الدراسات العليا
2021
This study is concerned with revealing Iraqi EFL learners' use of the speech act of reprimand. It is composed of four sections, the first of which is dedicated to give an introduction about the study such as the problem, the aims and the hypotheses, the second is to present a theoretical survey about the speech act in question, the third is about collecting and analyzing data, and the fourth section is concerned with the conclusions. A two-part test consisting of 20 situations in each is designed to measure PhD and MA learners' recognition and production of reprimand. On the recognition level, a model by Garcia (2004) is used, while on the production level, their performance is compared to the performance of four native English speakers.
Journal Article
واقع المشكلات النفسية والاجتماعية والأكاديمية في ضوء المتغيرات الديموجرافية لدى طلاب الدراسات العليا بكلية علوم الرياضة جامعة الأزهر
2024
يهدف هذا البحث إلى محاولة الكشف عن طبيعة المشكلات النفسية والاجتماعية والأكاديمية التي تواجه طلاب الدراسات العليا بكلية علوم الرياضة جامعة الأزهر، والكشف عن الفروق فيها وفقاً لمتغيرات (نوع الجنس- الحالة الاجتماعية- محل الإقامة- التخصص الدراسي)، واستخدم الباحث المنهج الوصفي، وقد تم اختيار عينة البحث من مجتمع البحث وعددهم (١٣٤) طالب وطالبة كعينة أساسية، واستخدم الباحث مقياس المشكلات النفسية والاجتماعية والأكاديمية من إعداده، وكانت أهم النتائج: بلغ متوسط استجابة عينة البحث على بعد (المشكلات الأكاديمية) ككل في نطاق الاستجابة المتوسطة وجاء في الترتيب الأول، وبلغ متوسط استجابة عينة البحث على بعد (المشكلات الاجتماعية) ككل في نطاق الاستجابة المنخفضة وجاء في الترتيب الثاني، وجاء بعد (المشكلات النفسية) ككل في نطاق الاستجابة المنخفضة وجاء في الترتيب الثالث، كما أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي درجات فئتي (الذكور والإناث) في بعد المشكلات النفسية لصالح الإناث، ووجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي درجات فئتي (متزوج، غير متزوج) في المشكلات النفسية والاجتماعية والأكاديمية لصالح فئة المتزوج، ووجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي درجات فئتي (قرية، مدينة) في المشكلات الاجتماعية لصالح فئة القرية، بينما لا توجد فروق دالة إحصائيا وفقًا لباقي المتغيرات.
Journal Article
الصحة النفسية لدى طلبة الدراسات العليا في ظل جائحة كورونا
2024
هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن مستوى الصحة النفسية والفروق في درجاتها حسب متغيرات الجنس والمستوى الاقتصادي والحالة الاجتماعية وكذا الكشف عن الفروق في درجات الاكتئاب حسب متغير الجنس لدى طلبة الدراسات العليا في ظل جائحة كورونا حيث تكون العينة من 58 طالب وطالبة، وتم الاستعانة بمقياس القلق والاكتئاب والضغط النفسي Dass21 بنسخته العربية المختصرة وباتباع خطوات المنهج الوصفي توصلت الدراسة إلى أن مستوى الصحة النفسية لدى أفراد العينة منخفض، وتوصلنا إلى وجود فروق في الصحة النفسية لدى طلبة الدراسات العليا حسب متغير الجنس تعود لصالح الإناث وكذا وجود فروق في درجات الاكتئاب تعود أيضا لصالح الإناث وأيضا وجود فروق في الصحة النفسية حسب متغير الحالة الاقتصادية تعود لصالح العاطلين عن العمل وأخيرا عدم وجود فروق في الصحة النفسية حسب الحالة الاجتماعية.
Journal Article
Investigating Determinants of the Acceptance of Zoom Technology Through the Lens of GETAMEL
2022
The present study aims to determine factors influencing graduate students' intention to use Zoom technology. A questionnaire modified to conform to the General Extended Technology Acceptance Model was distributed to 256 graduate students at King Khalid University in Saudi Arabia. The results indicate that the hypothesized model was a good predictor of intention to use. About 71% of the variance of intention to use Zoom technology was explained. The model's antecedents significantly predicted intention to use. The most crucial factor was attitude, while perceived usefulness had a negligible impact on predicting intention to use. Both perceived ease of use and perceived usefulness were found to predict students' attitudes towards using Zoom. Self-efficacy and enjoyment were the most fundamental external factors in predicting perceived use-fulness, but subjective norms had no significant effect. The best predictor of students' perceptions of the use-fulness of the Zoom technology was perceived ease of use, followed by self-efficacy. Finally, perceived ease of use was significantly predicted by self-efficacy. The findings improve understanding regarding the ac-ceptance of Zoom. This work is of particular interest to researchers, developers, and practitioners of Zoom in educational contexts.
Journal Article