Search Results Heading

MBRLSearchResults

mbrl.module.common.modules.added.book.to.shelf
Title added to your shelf!
View what I already have on My Shelf.
Oops! Something went wrong.
Oops! Something went wrong.
While trying to add the title to your shelf something went wrong :( Kindly try again later!
Are you sure you want to remove the book from the shelf?
Oops! Something went wrong.
Oops! Something went wrong.
While trying to remove the title from your shelf something went wrong :( Kindly try again later!
    Done
    Filters
    Reset
  • Discipline
      Discipline
      Clear All
      Discipline
  • Is Peer Reviewed
      Is Peer Reviewed
      Clear All
      Is Peer Reviewed
  • Item Type
      Item Type
      Clear All
      Item Type
  • Subject
      Subject
      Clear All
      Subject
  • Year
      Year
      Clear All
      From:
      -
      To:
  • More Filters
      More Filters
      Clear All
      More Filters
      Source
    • Language
107,698 result(s) for "Case–control study"
Sort by:
COVID-19 vaccine effectiveness against severe COVID-19 requiring oxygen therapy, invasive mechanical ventilation, and death in Japan: A multicenter case-control study (MOTIVATE study)
•Assessing vaccine effectiveness (VE) became challenging due to incidental infection.•A case-control study in 24 hospitals during Delta and Omicron with various outcomes.•Multiple outcomes with high protection of 2 doses for Delta and 3 doses for Omicron.•There was a trend towards higher VE for more severe and specific disease outcomes.•Importance of severe/specific outcomes to accurately show VE against severe disease. Since the SARS-CoV-2 Omicron variant became dominant, assessing COVID-19 vaccine effectiveness (VE) against severe disease using hospitalization as an outcome became more challenging due to incidental infections via admission screening and variable admission criteria, resulting in a wide range of estimates. To address this, the World Health Organization (WHO) guidance recommends the use of outcomes that are more specific to severe pneumonia such as oxygen use and mechanical ventilation. A case-control study was conducted in 24 hospitals in Japan for the Delta-dominant period (August-November 2021; “Delta”) and early Omicron (BA.1/BA.2)-dominant period (January-June 2022; “Omicron”). Detailed chart review/interviews were conducted in January-May 2023. VE was measured using various outcomes including disease requiring oxygen therapy, disease requiring invasive mechanical ventilation (IMV), death, outcome restricting to “true” severe COVID-19 (where oxygen requirement is due to COVID-19 rather than another condition(s)), and progression from oxygen use to IMV or death among COVID-19 patients. The analysis included 2125 individuals with respiratory failure (1608 cases [75.7%]; 99.2% of vaccinees received mRNA vaccines). During Delta, 2 doses provided high protection for up to 6 months (oxygen requirement: 95.2% [95% CI:88.7–98.0%] [restricted to “true” severe COVID-19: 95.5% {89.3–98.1%}]; IMV: 99.6% [97.3–99.9%]; fatal: 98.6% [92.3–99.7%]). During Omicron, 3 doses provided high protection for up to 6 months (oxygen requirement: 85.5% [68.8–93.3%] [“true” severe COVID-19: 88.1% {73.6–94.7%}]; IMV: 97.9% [85.9–99.7%]; fatal: 99.6% [95.2–99.97]). There was a trend towards higher VE for more severe and specific outcomes. Multiple outcomes pointed towards high protection of 2 doses during Delta and 3 doses during Omicron. These results demonstrate the importance of using severe and specific outcomes to accurately measure VE against severe COVID-19, as recommended in WHO guidance in settings of intense transmission as seen during Omicron.
Facteurs de risque alimentaires du cancer colorectal au Maroc: étude cas témoin
Introductionle cancer colorectal par sa fréquence et par sa gravité, est un problème majeur de santé publique. L’alimentation occupe une place primordiale dans la prévention de ce type de cancer. Le but de notre étude est de déterminer, dans notre contexte marocain, les facteurs de risque nutritionnels du cancer colorectal.Méthodesil s’agit d’une étude cas témoin incluant les cas du cancer colorectal comparés à des témoins. L’analyse statistique des résultats a été réalisée par le logiciel R.Résultatsnotre étude a inclus 225 patients pris en charge au centre Mohammed VI pour le traitement des cancers et 225 témoins. L’âge moyen de notre population au moment du diagnostic était de 55,49±14,06 ans, dont 119 hommes (52,9%) et 106 femmes (47,1%) avec un sex-ratio de 1,12. Des associations ont été trouvées entre les apports les plus élevés de viandes rouges, de charcuteries, de saucisses et le risque de cancer colorectal avec respectivement ((p = 0,0001); F4 (4-7 fois/semaine) versus F1 (jamais): OR = 4,4 (1,6-11,9); (p = 0,001), OR = 1,7 (0,5-5,7); (p = 0,003), OR = 5,7 (1,2-27,4)). En revanche, la consommation du poisson est associé à une diminution du risque de cancer colorectal (p = 0,0001; OR = 0,3 (0,11-0,7)), alors que la consommation de volailles et des œufs grillés n’est pas associés au cancer colorectal. Nous avons constaté également que l’apport en légumes frais et légumes cuits est faible chez les cas par rapport aux témoins (p = 0,0001). Par ailleurs, l’apport élevé en café noir est associé à une diminution du risque de cancer colorectal (p = 0,0001; F4 versus F1: OR = 0,2 (0,1-0,4)).Conclusionnotre étude conforte l’idée qu’un changement du régime alimentaire peut prévenir ou empêcher la croissance d’un cancer colorectal. Il est important de promouvoir une alimentation équilibrée, riche en poissons, légumes, fruits et fibres sans excès de viandes rouges et d’éviter les charcuteries et les saucisses.
Fitting regression models to case-control data by maximum likelihood
We consider fitting categorical regression models to data obtained by either stratified or nonstratified case-control, or response selective, sampling from a finite population with known population totals in each response category. With certain models, such as the logistic with appropriate constant terms, a method variously known as conditional maximum likelihood (Breslow & Cain, 1988) or pseudo-conditional likelihood (Wild, 1991), which involves the prospective fitting of a pseudo-model, results in maximum likelihood estimates of case-control data. We extend these results by showing the maximum likelihood estimates for any model can be found by iterating this process with a simple updating of offset parameters. Attention is also paid to estimation of the asymptotic covariance matrix. One benefit of the results of this paper is the ability to obtain maximum likelihood estimates of the parameters of logistic models for stratified case-control studies, compare Breslow & Cain (1988), Scott & Wild (1991), using an ordinary logistic regression program, even when the stratum constants are modelled.
Criteria for identifying acute respiratory events based on FEV1 decline in home spirometry for lung transplant patients
Background Lung transplantation is a critical treatment for end-stage lung diseases, but long-term survival is challenged by graft rejection and infection. The detection of adverse respiratory events depends on home spirometry, which can exhibit greater fluctuations than laboratory tests and may not provide timely alerts. Our LT-FollowUp system offers an internet-based platform for daily FEV1 monitoring. This paper explores whether a new algorithm using LT-FollowUp data can detect the clinically significant FEV1 declines that predict adverse respiratory events. Methods A retrospective cohort study of lung transplant patients from the University of Tokyo Hospital was conducted using LT-FollowUp. The accuracy of the algorithm was evaluated using a nested case-crossover study comparing FEV1 declines before acute respiratory events with control periods, and a nested case-time-control study comparing cases with matched controls to adjust for time trends and bias. Results Of the 95 patients included in this study, 21 experienced acute respiratory events. The odds ratios derived from conditional logistic regression in the nested case-crossover study and the conditional logistic regression in the nested case-time-control study are 5.42 × 10 5 and 1, respectively. There is a clear association between abnormal FEV1 decline and acute respiratory events. No clear time trend is observed. Conclusion The proposed algorithm using LT-FollowUp data shows promise for the real-time detection of respiratory events in lung transplant patients, potentially facilitating early interventions that may prevent chronic lung allograft dysfunction. Further validation in larger, multi-centre studies is needed to confirm these findings and enhance clinical utility.
Primär laparoskopische, einzeitige versus endoskopische Therapie der Choledocholithiasis
HintergrundZiel der vorliegenden Studie war es, die Langzeitergebnisse der primär laparoskopischen, einzeitigen Therapie der Choledocholithiasis mit denen der primär endoskopischen Vorgehensweise zu vergleichen.Patienten und MethodikDurchgeführt wurde eine retrospektive Fall-Kontroll-Studie an Patienten, die von 04/1997 bis 11/2011 aufgrund einer Choledocholithiasis behandelt wurden. Das Patientenkollektiv der Gruppe A (n = 101) wurde einer laparoskopischen Ductus-hepatocholedochus(DHC)-Exploration sowie einer Cholezystektomie in einer Sitzung unterzogen, das der Gruppe B primär einer ERCP mit Papillotomie und anschließend einer Cholezystektomie (n = 116). Die Patienten der Gruppe A wurden entweder einer Choledochotomie oder einer transzystischen Exploration zugeführt. Maßgabe war, dass ein Umsteigen auf eine offene Choledochotomie nur bei Versagen der sequenziell durchgeführten laparoskopischen und endoskopischen Techniken erfolgte.ErgebnisseEin signifikanter Morbiditätsunterschied zwischen beiden Gruppen wurde nicht festgestellt (Gruppe A: 8% vs. Gruppe B: 11,2%). Die Konversion zu einem anderen Verfahren war notwendig bei 12 von 101 Patienten in Gruppe A sowie bei 17 von 116 in Gruppe B. Die mediane Nachbeobachtungszeit betrug 7,8 Jahre (Spannweite: 1–12 Jahre).Eine effektive laparoskopische Behandlung der Choledocholithiasis (intraoperative Sanierung des DHC und Cholezystektomie) gelang in 89 von 101 Fällen (88,1%) erfolgreich. Im Vergleich dazu war dies mittels endoskopischer Therapie bei 99 der 116 Patienten (85,4%) möglich.SchlussfolgerungDiese Studie zeigt, dass sowohl die primäre, einzeitige Laparoskopie als auch das primäre Durchführen einer ERCP zur Steinextraktion mit Papillotomie und anschließender Cholezystektomie hocheffektiv und sicher sind. Die Ergebnisse der Auswertung beider Patientenkollektive zeigen keine signifikanten Unterschiede.
Behandlungsalgorithmus der Kahnbeinpseudarthrose
HintergrundIm Rahmen einer retrospektiven Nachuntersuchung sollen die Behandlungsergebnisse von 208 Kahnbeinpseudarthrosen dargestellt und mit der aktuellen Literatur verglichen werden.Material und MethodeIm Rahmen einer retrospektiven Fall-Kontroll-Studie wurden zwischen 2000 und 2006 insgesamt 208 Patienten mit operativ versorgter Kahnbeinpseudarthrose radiologisch nachuntersucht. Die Unterteilung der Patienten erfolgte nach der Lokalisation der Kahnbeinpseudarthrose: distales Drittel (n=10), mittleres Drittel (n=105) und proximales Drittel (n=93). Bei Vorliegen eines avaskulären proximalen Pols sowie bei Rezidivpseudarthrosen erfolgte als additives operatives Verfahren zusätzlich zur Pseudarthrosenresektion und Beckenkammspaninterposition die Interposition oder Apposition eines vaskularisierten Radiusspans (n=53). Die Auswertung erfolgte konventionell radiologisch, ggf. durch eine CT-Untersuchung.ErgebnisseEine knöcherne Konsolidierung zeigte sich bei insgesamt 187 Patienten (89,9%). Betraf die Kahnbeinpseudarthrose das proximale Drittel (n=93), konnte bei insgesamt 83% (n=77) der Patienten eine Ausheilung erreicht werden. Bei den Patienten mit vaskularisiertem Radiusspan (n=53) zeigte sich auch bei Vorliegen eines avaskulären proximalen Pols oder einer Rezidivpseudarthrose eine Durchbauung von 81%.SchlussfolgerungDie Prognose der Konsolidierung einer Kahnbeinpseudarthrose unter Anwendung differenzierter Operationsverfahren wie z. B. des vaskularisierten Radiusspans ist sehr gut.