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27 result(s) for "Hyperkinese"
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Zur verhaltensändernden Wirkung von Pferden und Hunden in der Therapie bei Aufmerksamkeitsdefizit-/Hyperaktivitätsstörungen
Zusammenfassung Untersucht wurden die Auswirkungen von Pferden und Hunden auf das störungsspezifische Verhalten in einem bewegungsorientierten Verhaltenstraining für Kinder und Jugendliche mit Aufmerksamkeitsdefizit-/Hyperaktivitätsstörungen. Dieses geschah anhand von zwei Verhaltensexperimenten, einem Zwei-Gruppen-Versuchsplan und einem Drei-Gruppen-Versuchsplan, im Within-Subject-Design. In Kleingruppensettings (3-4 Proband:innen) wurde in zwei Experimenten insgesamt eine Stichprobe von N = 13 untersucht. In Experiment I wurde eine pferdegestützteTherapieeinheit mit einerTherapieeinheit unter dem Einsatz einer zusätzlichen Person als Kontrollbedingung (Pferd wird durch Sportstudent ersetzt) verglichen. Das Experiment wurde im Kleingruppensetting dreimal mit insgesamt neun Proband: innen durchgeführt (n = 9). In Experiment II wurde eine pferdegestützte Therapieeinheit mit einer hundegestützten Therapieeinheit unter dem Einsatz einer zusätzlichen Person als Kontrollbedingung verglichen. Experiment II (n = 4) wurde mit einer Kleingruppe einmalig durchgeführt. In beiden Experimenten wurde das symptomorientierte Verhalten über Conners Skalen und über die mittels Akzelerometrie gemessene körperliche Aktivität erfasst. Als Kontrollvariable wurde die Einstellung zu Pferden,Hunden und Sportlehrern über Zeichnungen und verbale Äußerungen erfasst und protokolliert. Die Ergebnisse zeigen, dass in beiden Experimenten die pferdegestützteTherapieeinheit zu einer Reduktion des Symptomverhaltens führte. Die Ergebnisse der Akzelerometrie deuten auf eine Überlegenheit pferdegestützter Interventionen, da die körperliche Aktivität im pferdegestützten Setting niedriger als im hund- und menschgestütztem Setting war, was bei Hyperaktivität als gewünschte Verhaltensänderung angesehen wird. Abstract The effects of horses and dogs on disorder-specific behavior were examined in amovement-oriented behavioral training for children and adolescents with attention-deficit/hyperactivity disorders. This was done using two behavioral experiments, a two-group experimental plan and a three-group experimental plan, in a within-subject design. In small group settings (3-4 subjects), a total sample of N = 13 was examined in two experiments. In Experiment I, an equineassisted therapy session was compared to a therapy session using an additional person as a control condition (the horse is replaced by a sports student).This experiment was carried out three times in a small group setting with a total of nine subjects (n = 9). In Experiment II, an equineassisted therapy session was compared to a dog-assisted therapy session, using an additional person as a control condition (sports student). Experiment II (n = 4) was carried out once with a small group. In both experiments, symptom-oriented behavior was assessed by Conner's scales and by physical activity measured using accelerometry. As a control variable, the attitudes towards horses, dogs, and sports teachers were recorded by drawings and verbal statements.The results show that in both experiments, the equine-assisted therapy session reduced symptom behavior.The results of accelerometry indicate a superiority of equine-assisted interventions, as physical activity in the equine-assisted setting was lower than in the settings assisted by dog or human, which is considered a desired behavior change in hyperactivity.
12 Jahre nach Behandlungsbeginn - Ergebnisse einer deskriptiven Katamnese psychoanalytischer und verhaltenstherapeutisch-medikamentöser Behandlungen von Kindern mit ADHS
Nach den Guidelines gilt die Verhaltenstherapie mit Medikation (VT/M) als präferierte Behandlung von Kindern mit der Diagnose ADHS. Mit der Frankfurter ADHS-Wirksamkeitsstudie, einer kontrollierten, prospektiven Interventionsstudie ohne Randomisierung, untersuchen wir, ob die psychoanalytische Behandlung ohne Medikation (PSA) ebenso effektiv ist wie die \"\"Standardbehandlung\" VT/M und nachhaltige Wirkungen hat. Ziel ist die deskriptive Darstellung der Stichprobe 12 Jahre nach Beginn der Behandlung. Von 54 Studienkindern mit der Diagnose ADHS und/oder Störung des Sozialverhaltens, die zuletzt an der 38-Monats-Katamnese teilnahmen (31 PSA, 23 VT/M; 10 weiblich, 44 männlich, Durchschnittsalter 8 Jahre) wurden zur 12-Jahres-Katamnese 19 erreicht und untersucht (10 PSA und 9 VT/M; 6 weiblich, 13 männlich, Durchschnittsalter 19 Jahre). Die Forschungsdiagnostik umfasste die Fragebögen des Diagnostik-Systems für Psychische Störungen für Kinder und Jugendliche (DISYPS-III), den Fragebogen für Jugendliche der Child-Behavior-Checklist (YSR/11-18R) und den Fragebogen zur Erfassung der Lebensqualität bei Kindern und Jugendlichen (ILK). Von 19 jungen Erwachsenen erfüllten zur 12-Jahres-Katamnese nur 5 die Diagnosekriterien im Selbstbericht (DISYPS-III, Diagnose ADHS: 0 PSA, 1 VT/M; Diagnose Störung des Sozialverhaltens: 1 PSA, 3 VT/M) und 1 von 19 jungen Erwachsenen zeigte externale Probleme (YSR/11-18R: 0 PSA, 1 VT/M). Restbeeinträchtigungen waren in den internalen Problemen beobachtbar (YSR/11-18R: 2 PSA, 6 VT/M). Trotz der kleinen Stichprobe legen die deskriptiven Ergebnisse nahe, dass junge Erwachsene, die in der Kindheit psychoanalytisch ohne Medikation behandelt wurden, auch 12 Jahre nach Behandlungsbeginn nicht schlechter als die jungen Erwachsenen im VT/M-Arm abschneiden. (ZPID).
Psychoanalytic Psychotherapy for Children and Adolescents with Severe Externalising Psychopathology: An Effectiveness Trial
Hintergrund: Ziel der Studie war die Evaluation ambulanter analytischer Kinder- und Jugendpsychotherapie im naturalistischen Versorgungskontext bei Kindern und Jugendlichen mit externalisierender Symptomatik. Diese externalisierenden Auffälligkeiten gehen mit oppositionellen Störungen, Störungen des Sozialverhaltens und hyperkinetischen Störungen einher. Methode: 93 Kinder und Jugendliche in ambulanter analytischer Psychotherapie mit externalisierender Symptomatik nahmen an der Studie teil (Interventionsgruppe: n = 65; Wartelisten-Kontrollgruppe/minimale supportive Intervention: n = 28). Die Daten wurden von Patienten (≥ 11 J.) und Eltern zu Therapiebeginn und -ende, sowie sechs und zwölf Monate nach Therapieende erhoben. Die Effekte der Langzeitbehandlungen wurden im Längsschnittdesign betrachtet. Ergebnisse: Zu Therapieende zeigte sich eine signifikante Reduktion der externalisierenden Symptomatik aus Eltern- und Patientensicht (Elternurteil: d = .69; Patientenurteil: d = .63). Dieser Effekt war auch zwölf Monate nach Therapieende stabil (Elternurteil: d = .77; Patientenurteil: d = .68). Um die 70% der Patienten können zu Therapieende als verbessert angesehen werden. Schlussfolgerungen: Psychoanalytische Therapie kann zu einer Verbesserung externalisierender Symptomatik führen mit Effekten, die auch ein Jahr nach Therapieende erhalten bleiben. Objectives: This partly waitlist-controlled prospective field study aimed to evaluate the effectiveness of psychoanalytic psychotherapy for children and adolescents with severe externalising symptoms. Externalising symptoms are associated with diagnoses of conduct disorders, hyperkinetic disorders, and disorders of social functioning. Methods: Participants were 93 children and adolescents in psychoanalytic therapy with a diagnosed psychiatric disorder with externalising symptomatology (intervention group: n = 65; minimal supportive treatment/waitlist control group: n = 28). Data was collected from parents and patients (≥ 11 years) at beginning/end of treatment, 6- and 12-month follow-up. The effects of long-term psychoanalytical treatment were analysed using a longitudinal design. Results: At the end of therapy, externalising symptoms were significantly reduced rated by both parents and patients (parent-rated: d = .69, patient-rated: d = .63). This effect was stable at the 1-year follow-up (parent-rated: d = .77, patient-rated: d = .68). About 70% of the patients may be considered as recovered or improved by the end of therapy. Conclusions: Psychoanalytic therapy may be successful in alleviating psychiatric disorders with externalising symptoms with effects stable at the 1-year follow-up.
ADHS im Erwachsenenalter und Borderline-Persönlichkeitsstörung
Zusammenfassung Fragestellung : Die vorliegende Pilotstudie untersucht, inwieweit sich Patienten mit ADHS im Erwachsenenalter von Patienten mit BPS hinsichtlich des Bindungsstils und der erlebten traumatischen Erfahrungen unterscheiden. Methode : Die Stichprobe besteht aus N = 30 Personen, die sich aus ADHS-Patienten (n = 15) und BPS-Patienten (n = 15) zusammensetzt. Unter Verwendung eines diagnostischen Fragebogenkatalogs (BSL-95; WURS-K; CTQ; RSQ) wurden einzelne Symptomkriterien untersucht. Ergebnisse : Die Ergebnisse zeigen, dass der überwiegende Anteil beider Patientengruppen unsicher gebunden ist. Sowohl in der ADHS-Stichprobe als auch in der BPS-Stichprobe lag bei 80% mindestens ein traumatisches Erlebnis in der Kindheit und Jugend vor. Am häufigsten zeigen sich Traumatisierungen im Bereich emotionaler Vernachlässigung und emotionalen Missbrauchs. Es konnten keine gruppenspezifischen Unterschiede hinsichtlich der Art traumatischer Erfahrungen und der Art des Bindungsstils festgestellt werden. Diskussion : Der Versuch, differentialdiagnostische Unterschiede mit Hilfe der ätiologischen Faktoren des Bindungsstils und frühkindlicher Traumatisierungen zu erklären, zeigte, dass sich diese nicht zur Abgrenzung eignen. Summary Adult ADHD and borderline personality disorder: A pilot study on differences in attachment and early traumatization Objective : Attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) in adulthood and borderline personality disorder (BPD) share commondiagnostic criteria.The present study examined how ADHD in adulthood can be distinguished from BPDregarding attachment style and traumatic experiences. Method : The sample consists of N = 30 persons with 50% (n = 15) ADHD patients and 50% (n = 15) BPD patients. The patients were asked to fill out different questionnaires to investigate the criteria for specific symptoms. Results : The results show that most of the patients are insecurely attached. In addition, 80% of both the ADHD and BPD sample claimed traumatic experiences in their childhood or adolescence. Most frequently, patients reported traumatisation following emotional neglect and emotional abuse. No group-specific differences concerning traumatic experiences and the individual attachment style were determined. Conclusion : The etiological factors attachment style and traumatic experiences are not suitable for differentiating ADHD in adulthood and BPD.
Personality and parenting processes associated with problem behaviors
Considerable research in the United States has established that adolescent antisocial, aggressive, and attention problem behaviors negatively influence adolescents' ability to become productive members of society. However, little is known about the development of these problems among adolescents in other countries. This study contributes to our understanding of personality and parenting factors associated with adolescent problem behaviors using an international sample.Data are from a National Institute on Drug Abuse—funded study of 884 community-dwelling adolescents in Santiago, Chile, of mid-to-low socioeconomic status. Results reveal that rulebreaking and aggressive behaviors were both associated with greater levels of adolescent drive but lower levels of parental monitoring and positive parenting by both parents. Adolescents who reported more attention problems were more likely to exhibit driven behavior and more behavioral inhibition and to report lower levels of parental monitoring and positive parenting by mother and father. Results of interactions revealed that the influences of positive parenting and parental monitoring on adolescent aggressive behaviors varied as a function of the gender of the adolescent. Helping parents build on their parenting skills may result in important reductions in adolescent problem behaviors among U.S. and international adolescents.
An Alternative History of Hyperactivity
In 1973, San Francisco allergist Ben Feingold created an uproar by claiming that synthetic food additives triggered hyperactivity, then the most commonly diagnosed childhood disorder in the United States. He contended that the epidemic should not be treated with drugs such as Ritalin but, instead, with a food additive-free diet. Parents and the media considered his treatment, the Feingold diet, a compelling alternative. Physicians, however, were skeptical and designed dozens of trials to challenge the idea. The resulting medical opinion was that the diet did not work and it was rejected. Matthew Smith asserts that those scientific conclusions were, in fact, flawed. An Alternative History of Hyperactivity explores the origins of the Feingold diet, revealing why it became so popular, and the ways in which physicians, parents, and the public made decisions about whether it was a valid treatment for hyperactivity. Arguing that the fate of Feingold's therapy depended more on cultural, economic, and political factors than on the scientific protocols designed to test it, Smith suggests the lessons learned can help resolve medical controversies more effectively.
ADHS in der Lebensspanne — ein Update aus Forschung und Praxis
ADHD can be regarded as a lifespan disorder. From biopsychosocial vantage point, ADHD leads to age-specific impairments, high psychological distress and is associated with a high occurrence of comorbid disorders. For this review, we summarize actual findings from epidemiological, neuroscientific and clinical studies to present an overview of ADHD-research. We discuss the proposed revisions for DSM-V criteria by comparing them with the present DSM-IV-TR criteria, with a focus on the implications for research and practice. In the second part of this paper, we present new findings from socioeconomic, diagnostic and therapeutic perspectives. There is evidence for a high economic burden that is indirectly caused by ADHD (e.g., production loss, material costs, higher accident rates). Consequently, there is a high demand for comprehensive diagnostic and therapeutic approaches. We present a summary of the latest available diagnostic instruments and therapeutic manuals. The results of research and practice show a growing support for a lifespan perspective on ADHD psychopathology. The burdens resulting from ADHD are evident in all age groups, which has led to establishing age-specific diagnostic and therapeutic materials. Although there is a lack in ADHD-specific healthcare in adulthood, this should be realized by structural changes in healthcare services. ADHS kann als eine Lebensspannenerkrankung betrachtet werden. Ausgehend von einem biopsychosozialen Störungsmodell führt sie in allen Altersgruppen zu erheblicher psychischer Belastung und begünstigt das Auftreten komorbider Störungen. Für die vorliegende Übersichtsarbeit wurden Ergebnisse von epidemiologischen, neurowissenschaftlichen und klinischen Studien zusammengefasst, um einen Überblick zum gegenwärtigen Kenntnisstand zu geben. In diesem Zusammenhang werden auch die vorgeschlagenen Revisionen für die DSM-V-Kriterien herangezogenen, mit den gegenwärtigen Kriterien des DSM-IV verglichen und hinsichtlich der Auswirkungen auf Forschung und Praxis diskutiert. Im zweiten Teil der Arbeit werden neue Ergebnisse zum sozioökonomischen Einfluss, der Diagnostik und der Therapie vorgestellt. ADHS führt zu einer hohen sozioökonomischen Belastung, welche indirekt als Folge der ADHS entsteht (z. B. Produktionsausfälle, Materialschäden, erhöhtes Unfallrisiko). Dies unterstreicht die Notwendigkeit einer umfassenden Diagnostik und Therapie. In der Folge wird eine Übersicht über aktuelle diagnostische Instrumente und therapeutische Programme gegeben. Insgesamt wird deutlich, dass sich in Forschung und Praxis eine lebensspannenorientierte Sichtweise manifestiert. ADHS führt in allen Altersgruppen zu Leidensdruck, was die Entwicklung altersspezifischer diagnostischer und therapeutischer Verfahren angetrieben hat. Trotzdem lässt sich gerade für den Erwachsenenbereich eine deutliche Versorgungslücke feststellen. Dieser sollte durch Veränderungen in der therapeutischen Infrastruktur entgegengetreten werden.
The Attention Zone
This book, for parents of children or adolescents with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD), presents currently available knowledge about the disorder and treatment recommendations. Individual chapters address the following topics: questions about ADHD, the core symptoms of ADHD, the full ADHD symptom profile and frequent coexisting conditions, causes of ADHD and the \"attention zone\", adults with ADHD, the impact of ADHD on families, perceptions of children and adolescents with ADHD, the diagnosis of ADHD, general treatment principles, evaluation and treatment--the importance of involving the ADHD child or adolescent, home management of ADHD, special adolescent treatment issues, managing family stress, school management--the process, school management--the strategies, psychological therapies, principles of medical intervention, commonly asked questions about medical therapy, stimulant medications, other medical therapies, nontraditional ADHD therapies, and getting started by organizing your efforts. A glossary is provided and an appendix includes forms for parents to use in recordkeeping and intervention. A list of resources includes books for parents, books for children and adolescents with ADHD, guides for college students with ADHD, books on adults with ADHD, periodicals, videotapes, organizations, and government agencies. (DB)