Search Results Heading

MBRLSearchResults

mbrl.module.common.modules.added.book.to.shelf
Title added to your shelf!
View what I already have on My Shelf.
Oops! Something went wrong.
Oops! Something went wrong.
While trying to add the title to your shelf something went wrong :( Kindly try again later!
Are you sure you want to remove the book from the shelf?
Oops! Something went wrong.
Oops! Something went wrong.
While trying to remove the title from your shelf something went wrong :( Kindly try again later!
    Done
    Filters
    Reset
  • Discipline
      Discipline
      Clear All
      Discipline
  • Is Peer Reviewed
      Is Peer Reviewed
      Clear All
      Is Peer Reviewed
  • Reading Level
      Reading Level
      Clear All
      Reading Level
  • Content Type
      Content Type
      Clear All
      Content Type
  • Year
      Year
      Clear All
      From:
      -
      To:
  • More Filters
      More Filters
      Clear All
      More Filters
      Item Type
    • Is Full-Text Available
    • Subject
    • Country Of Publication
    • Publisher
    • Source
    • Target Audience
    • Donor
    • Language
    • Place of Publication
    • Contributors
    • Location
26 result(s) for "البيئة البحرية‪‪‪‪‪‪‪‪‪‪ الكويت‪‪‪‪‪‪‪‪‪‪"
Sort by:
النشاطات البحرية القديمة في الكويت /‪‪‪‪‪‪‪‪‪
يجئ هذا الكتاب تتويجا لمسيرة مؤلفه الدكتور يعقوب يوسف الحجي مع التراث البحري مع رواد هذا الفن الشامل لكل النشاطات البحرية التي مارسها سكان الكويت أو ذووهم أو نقل في تواتر عنهم منذ أن أستوطنوها حتى اكتشاف النفط بها ولذا يعد الكتاب ثمرة لهذا البحث الطويل عن كل نشاط بحري قديم وطريقة القيام علية وأسلوب ممارسته من قبل الأباء والأجداد الذين تلقوا هذه الخيرات المكتسبة في الغوص على اللؤلؤ والسفر الشراعي والمسابلة (التبادل التجاري) مع سكان البادية في شمال شبه الجزيرة العربية.‪‪‪‪‪‪‪‪‪‪
الخصائص الطبيعية والكيميائية لرواسب سبخات جنوبي الكويت
يهدف هذا البحث إلى دراسة البنية الداخلية والخصائص الطبيعية والمعدنية والكيميائية لرواسب السبخات، ولتحقيق هذه الأهداف ت جمع عدد 24 عينة من مختلف الأنظمة السبخية بالمنطقة، بمعدل ثلاثة عينات للمسطح السبخي الكبير، وعينتين للأصغر في المساحة، وقد أخذت عينة واحدة من كل طبقة على حدة، إذ تراوح عددها ما بين طبقة واحدة إلى ثلاث طبقات، وعينات أخري ممثلة للرواسب في حالة عدم وضوح الطباقية في بعض المواضيع، وخضعت العينات المأخوذة لمختلف أنواع التحليلات. وقد خضعت العينات بالكامل لمختلف أنواع التحليلات، إذ تطلبت دراسة رواسب السبخات أنواعا تقليدية وأخري غير تقليدية من التحليلات المعملية رغم ما تبديه مورفولوجية النظم السبخية بالمنطقة من بساطة، إلا أنها تعد من النظم المفتوحة والمعقدة، التي تحتاج الكثير من التحليلات المعملية والإحصائية.
دور الاتفاقيات الدولية والإقليمية المصادق عليها في حماية البحرية الكويتية من التلوث النفطي للسفن
The Arabian Gulf is considered one of the most crowded seas, where a very high number of commercial ships and tankers are trading it. Further, because the Arabian Gulf is semi enclosed area, it was classified as a sensitive and polluted water. This study aims to introduce international treaties that are concerned with protecting the marine environment from pollution resulting from oil tankers. This study was divided into five sections: First, the laws concerned with the safety system in ships are discussed in this article. Secondly, the requirements that must be followed regarding the efficiency of the marine crew is covered. Third, the administrative departments of marine companies and establishments (such as ports) will be addressed. Fourth, International treaties concerning the civil liability compensation for marine pollution resulting from oil tankers is brought up in this article. The last part is devoted to detailing the importance of ratifying the relevant treaties and their scopes in protection of the environment. This study deals with the best practical to adopt, implement and enforce such treaties into the Kuwaiti legal system (maritime and environmental related laws). This study follows the academic research methodology.
The Role of the International and Regional Conventions in Protecting Kuwait Marine Environment from Ships Oil Pollution
This paper is dedicated to some of the most relevant international agreements regarding pollution prevention and safety of life at sea, which indirectly preserve the marine environment. The agreements to be discussed are very diverse but have a common dominant idea: they all focus on the human and technical component of shipping and aim to prevent pollution of the marine environment. Part of the paper will discuss what these agreements share in that they all provide detailed regulations that require ship owners and operators to abide by them. All international ships circulating in international waters are required to adhere to international standards, which derive from international agreements in order to prevent ship accidents and pollution of the marine environment. For this purpose, international agreements are separated into several types: First, the type that defines a specific standard for construction and maintenance so that ships bear sea danger (i.e. the International Convention for the Protection of Life at Sea). Second, the type related to crew training and competence that reduces human error as much as possible. Third, the type related to the safety management system for ships, ports and shipping companies that ensures early identification of risks through risk assessments and thus work to mitigate them. Fourth, the type of civil liability regimes that impose a ship-owner on payment of compensation to victims of pollution, and therefore ship-owners, insurance and cargo owners do their best to avoid liability imposed on them. Fifth, the type related to criminal liability and fines for pollution accidents. Further, this paper will explain the existence of a large, though incomplete, number of agreements, rules and regulations in which the purpose of preventing marine pollution is unclear. It also demonstrates that the purpose of preventing marine pollution through compliance can best be achieved if the rules to be followed are standardized in a single international instrument that can be easily implemented throughout the world. Another part of this paper will be devoted to explaining the position of related Kuwaiti Law (Environmental and Maritime Law). It is important to refer in detail to the failure of implementing the agreements incorporated in Kuwaiti law. Recommendations and solutions will be presented at the end of the paper.
تحليل التغيرات المكانية للبيئات البحرية في خليج الكويت باستخدام تقنية الاستشعار عن بعد
تهدف هذه الدراسة إلى تحليل الموقع الجغرافي المتاخم للنطاق العمران الرئيسي لخليج الكويت، وتحديد خصائص الخليج الطبوغرافية أو الباثمترية. وتركز بشكل خاص على تحليل سلسلة من مرئيات القمر الأمريكي لاندسات لسنوات متباعدة تغطي الفترة 1989م إلى 2003م وتحليل المتغيرات المكانية التي طرأت على البيئات البحرية في الفترات الزمنية المختلفة لتوضيح مدى وجود علاقات مكانية مع طبيعة الأنشطة البشرية على ساحل الخليج. وتعتمد الدراسة على المنهج الوصفي إلى جانب منهج التحليل المكاني، هذا بالإضافة إلى تطبيق أسلوب تحليل المرئيات الفضائية لاستخلاص التغيرات البيئية البحرية، ومن ثم استخلاص المسببات المكانية التي تقف وراء المتغيرات البيئية.
زيد الحرب والعزف على أوتار الأمة
يتناول هذا البحث علما من أعلام الشعر الشعبي في الكويت، وهو الشاعر زيد الحرب. ويبدأ بالتعريف بحياته، ورحلة كفاحه في سبيل لقمة العيش؛ فقد مارس زيد الحرب - كما سائر الكويتيين قبل ظهور النفط - حياة البحر، وخبر مهنة الغوص، وتولي قيادة إحدى سفن النقل التجاري، وهيأت له هذه الرحلات سبل الاطلاع علي ثقافات الشعوب الأخرى، وأمدته بخبرات ومعارف واسعة. ويكشف البحث عن ثقافة الشاعر في مجال التراث العربي الإسلامي الذي يستلهم منه قيمه ومثله العليا كما يتتبع مدى انشغال زيد الحرب بالشأن العام المحلي والعربي، وتوظيفه تلك القيم والمثل نماذج تحتذى في دعوته الإصلاحية. ثم يستعرض بناء قصائد زيد الحرب التي صاغ بعضها على نسق القصيدة العمودية والبعض الآخر على نظام المقطوعات المعروف في الشعر الشعبي. ويختتم البحث بدعوة الدارسين إلى التمييز بين الشعر الشعبي والعامي، لا بمعيار اللغة وحدها، بل على أساس السمات العامة التي تميز هذا النمط الشعري بخاصة والمأثور الشعبي بعامة، عن غيره من ألوان النشاط الإنساني. ويخلص إلى أن الشعر الشعبي يخضع إلى حد كبير، لأبحر القصيدة العربية وأوزانها، مع مراعاة بعض الظواهر اللغوية التي تؤثر في مدى التزامه العروضي.