Catalogue Search | MBRL
Search Results Heading
Explore the vast range of titles available.
MBRLSearchResults
-
DisciplineDiscipline
-
Is Peer ReviewedIs Peer Reviewed
-
Series TitleSeries Title
-
Reading LevelReading Level
-
YearFrom:-To:
-
More FiltersMore FiltersContent TypeItem TypeIs Full-Text AvailableSubjectCountry Of PublicationPublisherSourceTarget AudienceDonorLanguagePlace of PublicationContributorsLocation
Done
Filters
Reset
126,501
result(s) for
"التعليم عن بعد"
Sort by:
التعليم عن بعد في الوطن العربي وتحديات القرن الحادي والعشرين
ينقسم هذا الكتاب إلي تسعة كالتالي التعليم العالي والتحديات العالمية وتكنولوجيا المعلومات ودورها في التعليم ومفهوم التعليم عن بعد وماهيته وأهداف التعليم عن بعد ومتطلباته وأدواته والتعليم الإلكتروني كأحد أساليب التعليم عن بعد : المفهوم والماهية وأهداف التعليم الإلكتروني وأسسه ومتطلباته وبعض التجارب العالمية والمحلية للتعليم العالي الإلكتروني ورؤية مستقبلية لتفعيل واقع التعليم الإلكتروني وأخيرا التعليم الإلكتروني والتنمية البشرية.
Perception of Nigerian Open and Distance Learning Students on the Use of Instructional Technologies for Pedagogic Experience
by
صاموئل، ناثانيل
,
أولامورين، تشارلز أولابود
,
Yusuf, Mudasiru Olalere
in
التعليم المفتوح
,
التعليم عن بعد
,
تكنولوجيا التعليم
2020
This study aimed at determining the perceptions of distance learning students of the availability, accessibility, usefulness and influence of instructional technologies for acquiring pedagogic experience at Ogbomoso, Osogbo and Ilorin, Nigeria. The study was descriptive of cross-sectional survey type and used a researchers-designed questionnaire to collect data. A total of 397 undergraduate students were randomly sampled from six faculties in the sampled study centers. Four research questions were raised, answered and analyzed using frequency counts and percentages. The results showed that instructional technologies were not sufficiently available and accessible to the students at study centers for the acquisition of pedagogic experiences. The findings revealed that students displayed a good level of interest in experiential learning using the available instructional technologies due to a high perception of usefulness of instructional technologies for learning. However, inadequacy of the instructional technologies was a constraint towards access and adequacy of their utilization by the students. It was recommended that government and non-governmental organizations should work to procure adequate instructional technologies that would facilitate easy access to pedagogical experiences.
Journal Article
المنهاج المدرسي والتعلم عن بعد
2021
يتناول كتاب (المنهاج المدرسي والتعلم عن بعد) والذي قام بتأليفه (الدكتور أنس عضيبات) في حوالي (239) صفحة من القطع المتوسط موضوع (التعلم عن بعد) مستعرضا المحتويات التالية : الفصل الأول بعنوان المنهاج المدرسي، الفصل الثاني عناصر المنهاج، الفصل الثالث أسس المنهاج، الفصل الرابع التحديات الثقافية للمنهاج المدرسي، الفصل الخامس تصور مقترح لدور المنهاج في مواجهة تحديات العصر.
Students' Motivation to Attend Synchronous Online Lectures
by
Barham, Abdulraheem
,
Ayoub, Abdul-Kareem Mohammad
,
Khlaif, Zuheir
in
التعليم عن بعد
,
المحاضرات الإلكترونية
,
دافعية التعلم
2023
This study aims to sightsee students' perceptions of how online lec-tures should be through exploring factors that increase students' motivation to attend live zoom classes. A quantitative approach was used to achieve the purpose of the study. The data was collected through an electronic questionnaire using Google forms to explore students' attitudes and per-spectives on influencing their attendance to online learning sessions. Five hundred eighty-five participants (154 males and 431 females) in the study made the decision to answer the questionnaire electronically via Google Drive. The study participants were undergraduate students from two uni-versities located north of the West Bank-Palestine. The findings revealed various factors, which may affect students' motivation to attend online lec-tures. These factors are; instructional and pedagogical practices, synchro-nous classroom management, technology characteristics, and continuity to attend online classes. Further research is recommended to validate the tool researchers found to build a model describing the relationship among these factors and predict the learners' motivation.
Journal Article
التعليم باستخدام وحدات التعلم والتعليم الجوال = Learning Objects and Mobile Learning
2016
وحدات التعلم يمكن تشبيهها بقطع المكعبات التي تستخدم لبناء هيكل المادة ومحتواها ويمكن أن تستخدم لبناء العديد من الهياكل لأكثر من مادة. وتعد وحدات التعليم والتعلم Digital Learning Objects، حيث تقوم على الإبداع في إنتاج وحدات Objects جديدة يمكن استخدام كلا منها في العديد من المواقف التعليمية وذلك باستخدام التطبيقات الجديدة في مجال تكنولوجيا المعلومات. كما تقوم وحدات التعلم الرقمية على فكرة إعادة الاستخدام Re Use لوحدات تعلم تم إنتاجها من قبل وذلك باستخدامها في مواقف تعليمية جديدة. وهي بذلك تساير الاتجاهات العالمية التي تنادي بترشيد الاستهلاك، وذلك بإعادة الاستخدام أو ما يطلق عليه تدوير الاستخدام. وهذا الكتاب هو الكتاب الثالث من سلسلة (التعليم والتكنولوجيا الرقمية) والتي تتضمن : التعليم الإلكتروني وحوسبة المناهج Electronic learning، التعليم المدمج تقنيا وتربويا Blended Learning، التعليم باستخدام وحدات التعلم والتعليم الجوال Mobile learning & Learning Objects.
Using Google Classroom as a Tool for Teaching and Learning from Perspectives of EFL Teachers and Students in Iraq
2022
In recent years, the world is witnessing the emergence of modern technological innovations that have widely affected people in many fields, including the educational field which is one of the most important areas that have become binding to keep up with the technology and use it in the educational process. Google Classroom is one of those innovations that could facilitate the connection between teachers and students especially in the teaching and learning process. The study aimed to investigate using Google Classroom as a tool for teaching and learning from perspectives of EFL teachers and students. The researchers adopted a mixed method approach, and in order to achieve the aims of the study, two questionnaires and face-to-face interview were prepared. Their validity and reliability were confirmed. The first sample of the study consisted of (100) EFL students in English Language Department/College of Basic Education in Mustansiriyah University, whereas the second sample consisted of 18 EFL teachers. Both of the questionnaires consisted of 16 items to identify EFL teachers' and students' perceptions towards using Google classroom in teaching and learning. The results of the study revealed that EFL students have positive perceptions towards learning through Google classroom, whereas EFL teachers have negative perceptions towards teaching through Google classroom platform. Conclusion and Recommendations for further studies have also been drawn.
Journal Article
التعليم المدرسي في البيت = Home schooling
2021
الظروف الصعبة التي صارت جزءا من حياتنا هذه الأيام، ومنها انتشار الأوبئة، والجريمة، والظروف السيئة في كثير من المدارس، والعيش ي بلاد ذات ثقافات مختلفة، وغير ذلك، كلها من الأسباب الدافعة للبحث عن طرائق أخرى للتعليم، ومنها التعليم المنزلي، ولا ننسى أن أول الأشياء التي يتعلمها الطفل، وغالبا أهم الأشياء، هي التي يتعلمها ف البيت، مثل المشي والكلام، واللغة والمعتقدات الدينية، كما أن بعض أشهر الشخصيات في التاريخ تعلمت في البيت، وهذه الطريقة شائعة في أمريكا وكندا وأوروبا، ودول أخرى، وتتم بالتنسيق مع إدارة التربية والمدرسة، وهي مغطاة بشكل قانوني، حيث يدرس الطالب في البيت، سواء يقوم الأهل بذلك، أو من خلال التعليم الإلكتروني، ويقدم امتحانات، سواء في المدرسة أو من خلال الإنترنت.